Overslaan en naar de inhoud gaan

Teleconsultatie verovert plek als essentiële component in de Health customer journey

Bedenk een customer journey rond gezondheid en digitale oplossingen die daarin de behoefte van uw klant invullen. Dan komt u al snel uit bij de mogelijkheid om 24/7 en snel een huisarts of andere medisch specialist te kunnen raadplegen. De bestaande medische zorg is goed, maar er zijn altijd die momenten tijdens een drukke werkdag, 's nachts, tijdens weekends of ver weg in het buitenland waarop uw klant raad wil vragen of gerustgesteld wil worden. Op zo’n moment kan een videocall met een arts of psycholoog wonderen doen.

afbeelding

Beeldbellen met huisarts en psycholoog

AXA Partners Benelux ontwikkelde enkele jaren geleden een teleconsultatieservice voor de Benelux-markt. Videobellen kan zowel met een huisarts als met een psycholoog. De dienstverlening Teleconsultatie for Travel biedt Belgische en Nederlandse reizigers de geruststelling dat ze ook vanuit het buitenland voor hun medische vragen steeds kunnen beeldbellen met een huisarts in hun land.

Eenvoudig en bijzonder handig

Wie een teleconsultatie wil, belt met het AXA Partners dienstverleningsteam. Dat regelt snel een afspraak: binnen het halfuur is mogelijk, afhankelijk van het soort dienst dat de klant nodig heeft. Op het geplande ogenblik spreekt uw klant via een beveiligde videoverbinding met een medisch specialist. 

Ontwikkeling en groei

Gestart aan de vooravond van de pandemie en hoewel baanbrekend in de Benelux, kende de teleconsultatieservice aanvankelijk slechts een beperkt succes. De pandemie zorgde echter voor een versnelde digitalisering van medische hulpverlening en de bewustwording rond de voordelen van teleconsultatie nam toe. Dat resulteerde in een opmerkelijke stijging in het gebruik van deze service. 

Nemen we als voorbeeld de toename in het gebruik door de eindklanten van één van onze Business Partners. In 2021 steeg het aantal oproepen met 55% en vervolgens in 2022 zelfs met 72% ten opzichte van het jaar voordien. Momenteel, midden 2023, zien we opnieuw een stijging van 30% tegenover vorig jaar.  

In de afgelopen jaren werd het teleconsultatie-aanbod uitgebreid met psychologische dienstverlening en hulp voor reizigers wereldwijd. De expansie van zowel het aantal Business Partners dat deze dienstverlening in zijn serviceaanbod integreert, als het aantal eindklanten dat er een beroep op doet, maken duidelijk dat teleconsultatie een onmisbare component wordt in het gezondheidstraject van klanten. 

Teleconsultatie met huisartsen

65% van de aanvragen binnen België voor teleconsultatie met een huisarts gebeurt door vrouwen. Dit hogere aandeel is verrassend niet te wijten aan onze assumptie dat eerder moeders teleconsultaties voor hun kinderen zouden regelen. Want de verhouding tussen mannen en vrouwen die voor een kind bellen, is nagenoeg 50-50%. In totaal ging 15% van alle teleconsultaties over medische vragen omtrent een kind van de beller. 

59% van alle aanvragers (non-travel) is Franstalig, tegenover 38% Nederlandstalige gebruikers en 3% Engelstaligen. 

De teleconsultatieservice wordt gedurende heel het jaar gelijkmatig gebruikt. Alleen in juni liepen minder aanvragen binnen terwijl maart de topmaand is. 72% van alle aanvragen gebeuren overdag, ten opzichte van 28% tijdens de avond of nacht. 

Teleconsultaties op reis

Een opvallende tendens wat betreft het aantal teleconsultatie-aanvragen van klanten in het buitenland: midden 2023 werden al meer teleconsultaties verricht voor reizigers in Griekenland dan in heel 2022 samen. Het comfort en de houvast om met een arts in het thuisland te kunnen overleggen, blijkt belangrijk voor klanten wanneer er problemen zijn, in dit geval de grote branden en extreme hitte in Griekenland. 

Mede daardoor vormen teleconsultaties met reizigers in Griekenland 28% van alle buitenlandse oproepen. Spanje staat bijna op gelijke hoogte met 26% van alle aanvragen, gevolgd door Nederland met 14%. Daarnaast maken Nederlanders die op reis in België met een Nederlandse huisarts willen overleggen, 15% uit van alle teleconsultaties.

Los van natuurfenomenen en andere rampen, is de mogelijkheid van videobellen met een arts op reis sowieso heel waardevol voor klanten. Momenteel maken deze aanvragen vanuit het buitenland voor 2023 75% uit van alle teleconsultaties. Wel met dat besef dat Teleconsultatie for Travel specifiek via enkele Business Partners en voor een grotere regio wordt aangeboden. 

Teleconsultaties met psychologen

De mogelijkheid om via videoconsultatie met psychologen te praten, beantwoordt aan de behoefte aan snel toegankelijke mentale zorg. 

58% van deze teleconsultaties wordt aangevraagd door vrouwen. 10% van alle aanvragen zijn van een ouder voor een kind. Ten opzichte van de teleconsultaties met huisartsen wordt de dienst met psychologen door iets meer Nederlandstaligen gebruikt (51%). 46% van de gesprekken verloopt in het Frans en 3% in het Engels.    

De nood aan toegankelijke en kwaliteitsvolle psychologische ondersteuning leeft in verschillende leeftijdsgroepen. Toch valt op dat de leeftijdsgroep van 30 tot 40 jaar 43% van alle teleconsultaties met psychologen aanvraagt. Zowel de 40-50 jarigen als de 50-60 jarigen volgen met elk 17%, samen met de groep 18-30 jarigen (18%).  

Gestart in 2020 was 2021 absoluut het jaar waarin de meeste aanvragen kwamen. De cijfers voor dit jaar evenaren momenteel al de aantallen van het volledige jaar 2022. 

Teleconsultatie: de nieuwe essential in uw verzekerings- en serviceaanbod

Teleconsultatie valt niet meer weg te denken uit het hedendaagse zorgtraject van uw klanten. Een simpel en snel videogesprek met een arts of psycholoog speelt in op digitale verwachtingen en zorgnoden. Bent u diegene die deze waardevolle service aanbiedt aan uw klant? Dan bevindt u zich in een voordelige uitgangspositie om zijn zorgpartner voor het leven te worden! 

Meer weten over onze teleconsultatieservices? Vrijblijvend van gedachten wisselen hoe u ze in uw aanbod kan integreren? Neem gerust contact op met onze adviseurs

Deel dit artikel