Nieuwe mobiliteit in de reissector: klantbelevingen en verzekeringen
Weinig sectoren zijn vandaag zo in beweging als de reis- en mobiliteitsmarkt. Slow travel, autodelen, duurzaam reizen ... het zijn maar een paar van de opkomende trends die een impact hebben op de reiswereld. Hoe speelt u daar best op in en hoe kan AXA Partners u daarbij helpen?
Waar de auto het verlengstuk van onszelf was, kiezen mensen nu alsmaar meer voor andere vervoersmiddelen. Ze nemen de e-bike, kiezen voor een autoloos of autodelend (stads-)leven, zoeven op een step door de straten of nemen het openbaar vervoer. Die nieuwe mobiliteit weerspiegelt zich ook in het reisgedrag van uw klanten. Hieronder belichten we een aantal opkomende reistrends zodat u makkelijk kunt inspelen op de verwachtingen van de nieuwe mobiele mens.
Alsmaar meer reizigers vinden het belangrijk om duurzaam te reizen. Ze reizen met milieuvriendelijke vervoersmiddelen naar ecologische accommodaties met biocatering die lokale gemeenschappen ondersteunt. Zo steeg het percentage treinreizen lichtjes in 2023 en wint de fiets aan populariteit: voor korte dagtrips, fietsmidweeks of uitdagende langeafstandroutes zoals de EuroVelo 6 of de Pacific Highway die meerdere landen doorkruisen. In dat laatste geval moeten u en uw reizigers goed weten in welke landen hun fiets verzekerd is en of er dekking is voor specifieke situaties. Een e-bike mag bijvoorbeeld niet mét batterij meevliegen, want onder druk kan die het vliegtuig ... in de lucht blazen.
“Bij duurzaam reizen hoort ook het beschermen van waardevolle bezittingen, zoals een dure fiets”, zegt Joeri Mariën, Sales & Marketing Director AXA Partners Benelux. "Zelfs een sterk slot biedt niet altijd garantie tegen diefstal. En wat als reizigers pech hebben met een huurfiets langs de Loire of met hun mountainbike in de Pyreneën? Nu fietsreizen populairder worden, stemmen reisorganisaties en verzekeraars hun hulpverlening en dekking best op deze nieuwe risico’s af.”
De snelste manier om een reisverzekering te updaten, is kant- en klare en beproefde verzekerings- en assistentiemodules in hun bestaande producten te integreren. AXA Partners ontwikkelt zulke producten en zet ze voor zijn business partners op punt.
Een pelgrimsroute bewandelen, een fietstocht door Scandinavië of een transcontinentale treinreis ... steeds meer reizigers kiezen voor slow travel, een reisstijl waarbij reizigers bewust vertragen. Die trend spruit voort uit de culturele stroming die bewustwording, geestelijke gezondheid en zelfzorg centraal zet: mensen zoeken manieren om te ontkoppelen en te ontspannen. In plaats van zich van de ene toeristische hotspot naar de andere te haasten volgens vooraf geplande routes, gaat het bij slow travel om betekenisvolle interacties met lokale culturen, genieten van de natuur en het moment en kwaliteit boven kwantiteit. Zijn uw vakantiepakketten, maar vooral uw reisverzekeringen en hulpverlening afgestemd op deze slow travel-mobiliteit? Kunt u uw klanten aanvullende dekkingen bieden die deze nieuwe mindsetting ondersteunen? Het is het onderzoeken waard.
Door de groeiende populariteit van e-bikes, speed pedelecs en steppen stijgt ook het aantal ongelukken en verwondingen. Bijna 1 op de 5 verkeersongevallen gebeurt in de 'zachte' mobiliteit (fietsen, wandelen, openbaar vervoer). Bij bijna 3 op de 10 van deze ongevallen lopen de kosten voor het slachtoffer op tot meer dan € 500, en in 7% van de gevallen zelfs meer.
Daarnaast kunnen de elektrische fietsen zelf ook aanzienlijke schade oplopen, met kosten die gemakkelijk enkele duizenden euro's kunnen bedragen. Om hierop in te spelen, is het essentieel om een fietsverzekering met pechhulp en medische assistentie te ontwikkelen die specifiek rekening houdt met de mogelijke risico's van e-bikes en speedpedelecs, zowel in binnen- als buitenland. Op deze manier kunnen reizigers met een gerust hart genieten van hun fietsavonturen, wetende dat ze goed beschermd zijn.
De auto blijft toch nog de favoriete vervoerskeuze voor de meeste Belgen: zowat 80% van de Belgische bevolking verplaatst zich als bestuurder met de wagen volgens een enquête van VIAS in 2022. En in 2023 steeg het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens in België met 30 procent steeg tot 470.000 stuks.
Niet al die wagens zijn elektrisch, haast integendeel: het is nog wachten op de grote omslag van benzine- naar e-wagens. In 2019 bleek bij wie een elektrische auto wilde kopen, de hoge prijs in 80% van de gevallen nog een te groot struikelblok.
Het aantal deelauto's groeit wereldwijd snel. Frost & Sullivan voorspellen dat het aantal gebruikers in Europa tegen 2025 zal stijgen tot 15 miljoen. En volgens het jaarrapport van Autodelen.net winnen deelauto’s aan populariteit in Vlaanderen. In 2023 steeg het aantal actieve gebruikers van roundtrip autodelen met 11 procent. Hierbij delen eigenaars hun privéwagen met andere leden en brengen chauffeurs de wagen na de rit naar de voorbehouden parkeerplaats terug. Maar mogelijk ligt het aantal autodelers nog hoger. De gegevens van free floating-systemen ontbreken immers nog, waar je een deelauto overal kunt oppikken en achterlaten.
Zeker de jongere chauffeurs in stedelijke omgevingen verkennen de alternatieven die deelauto's bieden. Met een deelwagens betalen gebruikers alleen voor de tijd dat ze deel uitmaken van het car share-programma. De gemiddelde deelauto vervangt maar liefst 9 particuliere wagens. Die zouden anders voor 95 procent van hun levenscyclus ongebruikt in een garage of op een oprit staan. Toch blijken deze argumenten vooralsnog niet voldoende om iedereen te doen overschakelen naar deze vorm van Mobility as a Service. Toch zouden verzekeraars en de deelauto-industrie al samen kunnen nadenken over innovatieve, op maat gemaakte verzekeringsoplossingen om aan de verzekeringsbehoeften van gebruikers en exploitanten van deelauto's tegemoet te komen.
Reizigers verwachten steeds meer dat reiservaringen hen op maat gesneden zijn. Hun reizen en vervoersmiddelen willen ze aan hun voorkeuren of aan onverwachte omstandigheden aanpassen, zoals geopolitieke verschuivingen en extreem weer. Dankzij flexibele reisarrangementen en modulaire travel packages kunnen reizigers hun plannen gemakkelijk aanpassen en toch een bijzondere reiservaring beleven. Niet verwonderlijk dan dat ze ook hun verzekeringen en assistance-oplossingen ze op maat willen afsluiten én opnemen. Als reisorganisator of verzekeraars kunt u met innovatieve verzekeringen tegemoetkomen aan de behoeften van de moderne reiziger. Bied een skiverzekering aan die ook dekking biedt voor helikopterreddingen, bijvoorbeeld. Of bied reizigers mobiliteitsbudget aan dat ze vrij kunnen besteden aan een vervangauto of een treinreis of .... Zo kunnen ze bij autopech of tegenslag zelf te kiezen hoe ze gerepatrieerd worden.
Vandaag willen mensen meer dan ooit reizen, 2 tot 3 keer per jaar. Toch zijn ze – sinds de covidcrisis – zich meer bewust van de risico's die met reizen gepaard gaan.
“Niemand wil ziek worden in het buitenland of zijn vakantie moeten annuleren omwille van klimaatrampen of gezondheidsmaatregelen”, zegt Joeri Mariën, Sales & marketingdirecteur AXA Partners Benelux. “Reizigers willen hun zuurverdiende geld niet zomaar zien verdwijnen door een tegenslag op vakantie. Ze zijn bereid om bijvoorbeeld tot 2% meer te betalen dan voor een basisverzekering als ze daardoor een dekking en assistentie krijgen die perfect bij hun reisgedrag past. Zo genieten ze tegen een kleine meerprijs een zorgeloze reisverzekering, inclusief annulatieverzekering, pechverhelping en repatriëring.”
Ontdekken hoe u uw verzekeringen, assistance of reisaanbod kunt uitbreiden tot een zorgeloze reisbeleving voor uw klanten? AXA Partners onderzoekt samen met u de mogelijkheden en ontwerpt een value propositie die helemaal op de verwachtingen van uw klanten is afgestemd. Of het nu gaat om pechverhelping, medische ondersteuning, repatriëring of zelfs een vervangauto, wij streven ernaar om uw reizigers de nodige gemoedsrust te bieden tijdens hun avonturen.