5 weldadige effecten van reizen

Voor de Nederlandse psycholoog Ap Dijksterhuis is het zo klaar als een klontje: “Reizen is nodig om psychologische verschimmeling af te wenden.” Het is slechts een van de redenen waarom hij zo vaak en zo graag reist. In zijn boek ‘Wie (niet) reist is gek’ geeft hij 5 wetenschappelijke onderbouwde weldadige effecten van reizen.

Wie (niet) reist, is gek

"Reizen zijn als vriendschappen, vrije avonden of reservebatterijen. Je kunt er te weinig van hebben, maar zelden te veel." Ontdek de 5 effecten van reizen.

1. Reizen inspireert

“Een brein dat verwonderd is, nieuwe prikkels heeft verwerkt en schoon is van ‘psychologische rotzooi’, brengt waardevolle ideeën voort.” Een lange, actieve en verre reis blijkt het efficiëntst voor onze creativiteit.

2. Reizen verruimt het emotionele repertoire

Reizen verbreedt en verdiept ons emotionele bestaan, stelt Dijksterhuis. Hij heeft het over ‘euforische ontheemdheid’ en ‘nostgarie’, maar evengoed over ellendige reisemoties. Want ook oneffenheden horen er volgens hem bij. “Wat tegenslag verrijkt een reis en zorgt voor extra reliëf. De ervaring leert overigens dat ogenschijnlijke rampen meestal meevallen.” Euforische ontheemdheid ontstaat doordat je brein razendsnel nieuwe prikkels verwerkt. “Zo’n brein maakt dopamine aan. Je wordt er high van.” ‘Nostgarie’ omschrijft Dijksterhuis als het “opgetild en meegenomen worden door het sublieme gevoel dat je je oorsprong gevonden hebt”. De kleuren, geuren en sfeer van een onbekende plek geven je het gevoel dat je thuiskomt.

3. Reizen verlengt ons bestaan

“Door te reizen kunnen we ons leven geweldig rekken”, beweert Dijksterhuis. “Onze interne klok loopt niet met de seconde of minuut, maar op prikkels. Hoe meer prikkels, hoe langer iets lijkt te duren. Op reis maak je veel meer mee dan thuis. Ga maar eens na wat je allemaal hebt gedaan in drie dagen Kopenhagen of Krakau. Die welbestede dagen grijpen je niet naar de keel, zoals thuis. Dat komt omdat je genoeg tijd overhoudt om wat rond te hangen”.

4. Reizen is leerzaam

Wat leer je dan op reis? Dijksterhuis: “In de eerste plaats dat mensen menselijk zijn, waar je ook komt. Ze zoeken naar geluk en plezier en proberen pijn en ellende te vermijden.” Daarom kweekt reizen begrip, het wekt vertrouwen. Onderzoek toont aan dat mensen uit de gelukkigste landen zoals in Scandinavië, ongelukkige landen, zoals Rusland, is dat niet zo. Soms gaan mensen op reis om zichzelf te vinden. Een beter motief volgens Dijksterhuis is ‘jezelf kwijtraken’. “Reizen verlost je van je zorgen over een volle mailbox, je frustraties over een collega die promotie heeft gemaakt, en je gepieker over de vraag of je dat leuke jasje nu wel of niet moet kopen. Reizen draait de schijnwerpers juist weg van jezelf.”

5. Reizen maakt gelukkig

Dus ja, het hoge woord is eruit. Reizen maakt ons gelukkig. De wetenschap laat zien dat reizigers vóór, tijdens en na hun reis gelukkiger zijn dan thuisblijvers. Een van de verklaringen is dat reizen draait om ervaringen en dat – zeker langdurige – ervaringen tot meer tevredenheid leiden dan spullen. Als je dus moet kiezen tussen een nieuwe keuken en een reis, ga dan op reis!

En wel hierom

investeert u in een reis

Ervaringen leiden zelden tot vervelende vergelijkingen. Bij spullen blijven mensen bijvoorbeeld vaker piekeren of hun aankoop niet goedkoper had gekund.

Je deelt ervaringen meer met anderen dan spullen. Spullen kunnen iets vertellen over wie je bent, maar ervaringen doen dat nog veel meer.

Voor- en napret

De belangrijkste reden waarom ervaringen ons gelukkiger maken dan spullen, is de vooren napret die we eraan beleven. “Dat mag je echt niet onderschatten”, vindt Dijksterhuis. “Je verheugen op de toekomst verlicht alles, ook je werk wordt leuker. De hersencircuits die onze napret regelen zijn zelfs nog flexibeler en creatiever dan de circuits die voorpret produceren.”

Conclusie: de psychologische puurheid van reizen

Reizen heeft een heel eigen ritme”, concludeert Dijksterhuis. “Overdag ben je bezig met wat je
op dat moment doet, ’s avonds kijk je voldaan terug op de voorgaande dag, en tegelijkertijd blik
je vooruit naar wat komen gaat. En altijd weet je dat je de volgende dag iets gaat doen wat je nog
nooit eerder hebt gedaan. Dat ritme geeft reizen zijn psychologische puurheid.”

Wilt u ook dat uw klanten zorgeloos op reis kunnen vertrekken? Zorg er dan voor dat u de beste services aanbiedt dankzij tal van AXA Partners services die op elke situatie inspelen zodat uw klanten in geval van nood er nooit alleen voor staan.