World Password Day: driekwart van de Belgen gebruikt regelmatig of altijd dezelfde wachtwoorden

Brussel, 5 mei 2021 – Op 6 mei is het World Password Day, een dag die bewustwording rond goede wachtwoorden stimuleert. Maar ondanks het feit dat cybercriminaliteit toeneemt door de versnelde digitalisering tijdens de pandemie, gebruikt zo’n 73% van de Belgen nog steeds dezelfde wachtwoorden. Daarnaast schrijft een kwart van de Belgen nog steeds zijn of haar wachtwoorden op en gebruikt slechts 21% een wachtwoord dat uit willekeurige cijfers of letters bestaat. Dat blijkt uit de jaarlijkse Cyber Barometer van AXA Partners. Charlene Chedi, Strategisch Marketing Manager bij AXA Partners: “Onderzoek laat zien dat veel Belgen erg nalatig omspringen met het onderhoud van hun wachtwoorden ondanks de toenemende cybercriminaliteit. Websites die verplichten om zo nu en dan van wachtwoord te veranderen of het gebruik van wachtwoordtools kunnen een oplossing bieden voor dit probleem.”

Te veel Belgen springen nalatig met wachtwoorden om

World Password Day zet in op het belang van goede wachtwoordgewoonten, zoals het gebruik van sterke wachtwoorden en meerdere wachtwoorden. Uit de jaarlijkse Cyber Barometer van AXA Partners blijkt echter dat zo’n 73% van de Belgen regelmatig of altijd dezelfde wachtwoorden gebruikt voor verschillende websites of sociale mediaprofielen. Verontrustend is dat nog steeds een kwart (26%) nooit zijn of haar wachtwoord verandert. Dit alles maakt het voor cybercriminelen zeer makkelijk om toe te slaan.

Charlene Chedi, Strategisch Marketing Manager bij AXA Partners: “Ondanks het feit dat cybercriminaliteit alleen maar toeneemt – mede door de toename van telewerk als gevolg van de coronacrisis – blijkt dat de meeste Belgen nalatig zijn wat betreft het onderhouden en beschermen van hun wachtwoorden. Men lijkt zich nochtans bewust te zijn van de gevaren van deze nalatigheid, maar toch neemt men geen actie. Uit de AXA Partners Cyber Barometer blijkt ook dat 55% het een goed idee zou vinden als apps of sites hen zouden verplichten om om de zoveel tijd van wachtwoord te veranderen.

Een kwart van de Belgen schrijft hun wachtwoorden op

Het feit dat er weinig animo is om wachtwoorden te veranderen of meerdere wachtwoorden te gebruiken, kan liggen aan het bijhouden van die wachtwoorden. Want hoe meer verschillende wachtwoorden, hoe moeilijker het wordt om die allemaal bij te houden..

Charlene Chedi, Strategisch Marketing Manager bij AXA Partners: “Zo’n 56% van de Belgen memoriseert hun wachtwoorden, en dan vooral de jongere generaties. Dat is iets wat we toejuichen. Maar nog steeds 27% schrijft hun wachtwoorden ergens op, en we zien dat het hier dan vooral gaat om de oudere generaties. Het wordt voor hen moeilijk als ze meerdere wachtwoorden tegelijk moeten onthouden. Dat is een mogelijke verklaring voor het hoge aantal Belgen dat wachtwoorden recycleert.”

Te weinig sterke wachtwoorden

Belgen kunnen een tandje bijsteken als het gaat om het aantal wachtwoorden dat ze gebruiken, maar ook de complexiteit van de gebruikte wachtwoorden kan sterker. Als het aankomt op het verzinnen van wachtwoorden, gaat men het liefst voor een wachtwoord op basis van persoonlijke informatie (45%) zoals de naam van een huisdier of een wachtwoord dat makkelijk te onthouden is (20%). Slechts 21% gebruikt een wachtwoord dat bestaat uit willekeurige cijfers en letters.

Charlene Chedi, Strategisch Marketing Manager bij AXA Partners: “We zien twee problemen die aan de basis liggen in het dagelijks gebruik van wachtwoorden. Enerzijds de moeite die het kost om ze allemaal veilig bij te houden en anderzijds kiest men graag voor vertrouwde wachtwoorden in plaats van sterke willekeurige wachtwoorden. Een oplossing voor beide problemen zou kunnen liggen in het gebruik van wachtwoordtools. Zo’n 53% van de Belgen gebruikt al zo’n tool om wachtwoorden automatisch op te slaan of in te vullen.”

*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in samenwerking met FINN in opdracht van AXA Partners tussen 16 juli 2020 en 23 juli 2020 bij 1.000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.

Over AXA Partners

AXA Partners is AXA's wereldwijde team dat zich toelegt op het gezamenlijk creëren van unieke klantgerichte oplossingen met onze Business partners. Dat doen we in verscheidene sectoren: Banking/Verzekeringen, Reizen, Automotive, Utilities, Retail, Telecom & Health. AXA Partners is voornamelijk een B2B2C-speler en een wereldwijd toonaangevende leverancier van Assistance-diensten, reisverzekeringen en krediet- en levensstijl beveiligingsverzekeringen.

De missie van AXA Partners is om onze zakelijke klanten te helpen de ervaring van hun klanten te verrijken, met meer dan 9.000 medewerkers die altijd en overal tot hun dienst staan.