Wanneer woont iedereen connected?

U gaat op vakantie. Nog voor u de grens over bent, twijfelt u of u het alarm wel hebt aangezet of vreest u dat uw dak gaat lekken bij het aangekondigde zomeronweer. Niet nodig, want uw huis is smart en dus veilig. Maar hoe ver staat het nu echt met die slimme huizen? En welke spelers trekken het laken naar zich toe?

Consumenten zijn bereid om na een aankoop van connected home devices extra te betalen voor bijkomende services.

71% van de consumenten (studie Gfk) is te vinden voor het idee dat de lichten automatisch doven van zodra zij het huis verlaten, dat de verwarmingsketel aangeeft wanneer hij onderhoud nodig heeft of dat de koelkast waarschuwt wanneer de voorverpakte kipfilets hun houdbaarheidsdatum bereikt hebben. Wat ook bijval oogst: de koffiemachine die de espresso ’s ochtends extra sterk maakt omdat je matras registreerde dat je een slechte nacht had? Dankzij allerlei slimme sensoren in huis kunnen we comfortabeler, veiliger en goedkoper wonen. Maar doen we dat ook echt? En wat houdt ons nog tegen?

Wat spreekt de consument aan?

De vier grootste drivers voor de aankoop van
smart home devices zijn :
(uit het rapport ‘Smart home, seamless life’
uit de Consumer Intelligence Series van PWC.)

1. Besparingen

2. Veiligheid

3. Comfort

4. Controle

Wat houdt de consument tegen?

De kostprijs van connected home blijft voor veel mensen een issue: 42% vindt dat een smart huis bovenal betaalbaar moet zijn. Anderzijds zijn consumenten wel bereid om na een aankoop extra te betalen voor bijkomende services en features, zoals extra beveiligingsopties, (verzekerings)kortingen, data-analyses (bv. vergelijking met de buren) en vlotte thuisservice zoals een lokale loodgieter die het opgespoorde lek in de leiding komt herstellen.

Verder speelt mee dat consumenten vaak nog aan ‘oude’ domotica voor ogen heeft en simpelweg de nieuwe mogelijkheden van een slimme thuis niet kent. Tot ze beseffen dat hun digitale alarmsysteem of hun slimme thermostaat eigenlijk ook smart home-toepassingen zijn.

Consumenten bewustmaken van de voordelen van een slim huis blijft bijzonder belangrijk, zeker voor groepen die trager zijn in het aannemen van nieuwe technologie. Zo geloven 50-plussers dat slimme toestellen waardevol kunnen zijn om later comfortabel en veilig in hun huis te blijven wonen, maar ze zien niet hoe dat concreet werkt. Voor deze doelgroep vormt de prijs overigens minder een obstakel.

Er zijn volgens Delta vijf redenen waarom telco’s inzetten op connected home:

Financiële slaagkracht

Ze bezitten financiële slagkracht.

Connected home markt

Hun basiscompetentie – connectiviteit – is perfect toepasbaar op de connected home markt.

Klantenbestand

Telco’s hebben een breed klantenbestand en connected home draagt bij tot klantenretentie.

Installateursnetwerk

Ze zijn het gewend om in huizen van consumenten te werken en hebben er ook het installateursnetwerk voor.

Welke spelers eten van de connected-koek?

Energieproviders, telco’s, beveiligingsfirma’s, technologiereuzen én verzekeraars: allemaal zien ze de meerwaarde van connected homes. Energieleveranciers focussen traditioneel op slimme thermostaten, maar zijn volgens consultant Delta Energy & Environment (Delta-ee) hard op zoek naar interessantere connected home proposities. Op gebied van smart home security verdelen beveiligingsfirma’s, (online) retailers en telco’s op dit moment de koek. Die laatste zien de winstmarges op hun traditionele business van breedband, tv, telefonie en wireless krimpen en zoeken nieuwe inkomstenbronnen.

Businessmodel voor technologiebedrijven

Ten slotte zijn de technologiebedrijven niet weg te denken van de connected home markt. Spelers als Apple, Google, Samsung en Amazon zien in connected home een nieuwe manier om hun corebusiness te versterken. Via Google Home bijvoorbeeld loods je mensen heel gemakkelijk naar Google Search en verzamel je nog meer data voor target marketing. De spraakgestuurde home assistent Amazon Echo maakt het voor consumenten super gemakkelijk om te bestellen in de Amazone store. Dit voorbeeld toont trouwens dat de consument het interessant vindt om zaken in zijn huis aan te sturen met zijn stem. Is aansturing via een app ondertussen al passé?

Luisteren we naar de consument, dan vertrouwt hij volgens de PWC-studie het meest op technologie- en internetbedrijven als leverancier van zijn connected home devices (33%), op de voet gevolgd door beveiligingsfirma’s (32%). Woningverzekeraars genieten het vertrouwen van 23% van de respondenten. Benieuwd hoe de markt verder evolueert.