Wanneer woont iedereen connected?

U gaat op vakantie. Nog voor u de grens over bent, twijfelt u of het alarm wel op staat en maakt u zich zorgen dat uw dak gaat lekken bij het aangekondigde zomeronweer. Niet nodig, want uw huis is smart en dus veilig. Maar hoe ver staat het nu echt met de connected home? En welke spelers trekken het laken naar zich toe?

Consumenten zijn bereid om na een aankoop van connected home devices extra te betalen voor bijkomende services.

71% van de consumenten (studie Gfk) vindt het idee wel interessant dat de lichten in huis doven zodra je wegrijdt, dat de verwarmingsketel aangeeft wanneer hij onderhoud nodig heeft en dat de koelkast waarschuwt wanneer de kipfilets overtijd raken. Of wat dacht u van een koffiemachine die uw espresso ’s ochtends sterker maakt wanneer uw matras een slechte nacht heeft gemonitord?
Dankzij allerlei slimme sensoren in ons huis kunnen we comfortabeler, veiliger en goedkoper wonen. Maar doen we dat ook echt? En wat houdt ons nog tegen?

Wat spreekt de consument aan?

De vier grootste drivers voor de aankoop van smart home devices zijn : (uit het rapport ‘Smart home, seamless life’ uit de Consumer Intelligence Series van PWC.)

1. Besparingen

2. Veiligheid

3. Comfort

4. Controle

Wat houdt de consument tegen?

De kostprijs van connected home blijft voor veel mensen een issue: 42% vindt dat het bovenal betaalbaar moet zijn. Anderzijds zijn consumenten wel bereid om na een aankoop extra te betalen voor bijkomende services en features, zoals extra beveiligingsopties, (verzekerings)kortingen, data-analyses (bv. vergelijking met de buren) en gepersonaliseerde service zoals een lokale loodgieter die het gedetecteerde lek in de leiding komt herstellen.

Verder speelt mee dat de consument nog het beeld van de ‘oude’ domotica in zijn hoofd heeft en gewoonweg de mogelijkheden van connected home niet kent. Tot ze beseffen dat hun met het internet geconnecteerde alarmsysteem of hun slimme thermostaat wel degelijk smart home toepassingen zijn.

De consument bewustmaken over de voordelen van connected home blijft in deze fase van adoptie bijzonder belangrijk. Zo geloven 50-plussers best dat connected home waardevol kan zijn om later comfortabel en veilig in hun huis te blijven wonen, maar ze zien niet hoe dat concreet kan werken. Voor deze doelgroep vormt de prijs overigens minder een obstakel.

Er zijn volgens Delta vijf redenen waarom telco’s inzetten op connected home:

Financiële slaagkracht

Ze bezitten financiële slagkracht.

Connected home markt

Hun basiscompetentie – connectiviteit – is perfect toepasbaar op de connected home markt.

Klantenbestand

Telco’s hebben een breed klantenbestand en connected home draagt bij tot klantenretentie.

Installateursnetwerk

Ze zijn het gewend om in huizen van consumenten te werken en hebben er ook het installateursnetwerk voor.

Welke spelers eten van de connected-koek?

Energieproviders, telco’s, beveiligingsfirma’s, technologiereuzen én verzekeraars: allemaal zien ze in connected home meerwaarde. Energieproviders focussen traditioneel op slimme hermostaten, maar zijn volgens consultant Delta Energy & Environment (Delta-ee) hard op zoek naar een nog interessantere connected home propositie. Qua smart home security verdelen beveiligingsfirma’s, (online) retailers en telco’s de koek. Die laatste zien de winstmarges op hun traditionele business van breedband, tv, telefonie en wireless krimpen en zoeken nieuwe inkomstenbronnen.

Businessmodel voor technologiebedrijven

Ten slotte zijn de technologiebedrijven niet weg te denken van de connected home markt. Spelers als Apple, Google, Samsung en Amazon zien in connected home een nieuwe manier om hun corebusiness te versterken. Via Google Home bijvoorbeeld loods je mensen heel gemakkelijk naar Google Search en verzamel je nog meer data voor target marketing. De spraakgestuurde home assistent Amazon Echo maakt het voor consumenten super gemakkelijk om te bestellen in de Amazone store. Dit voorbeeld toont trouwens dat de consument het interessant vindt om zaken in zijn huis aan te sturen met zijn stem. Is aansturing via een app ondertussen al passé?

Luisteren we naar de stem van de consument, dan vertrouwt hij volgens de PWC-studie het meest op technologie- en internetbedrijven als leverancier van zijn connected home devices (33%), op de voet gevolgd door beveiligingsfirma’s (32%). Woningverzekeraars genieten het vertrouwen van 23% van de respondenten. Benieuwd hoe de markt verder evolueert.