Top 3 risico's: gezondheid, klimaat, cyberrisico’s
Wie inzicht heeft in de risico’s en trends van morgen, blijft relevant voor zijn klanten. In haar jaarlijks ‘Future Risks Report’ analyseert AXA Group de wereldwijde perceptie van opkomende risico’s. We bevragen daarbij zowel experts als het grote publiek. Dat gezondheid nu topprioriteit is, zal u niet verbazen. Maar welke inzichten die voor uw organisatie van belang zijn, legt het onderzoek nog bloot?
Covid-19 zorgde overal ter wereld voor betere bewustwording rond gezondheidsrisico’s. Maar de pandemie versnelt ook de opkomst van andere dreigingen.
Al deze dreigingen zijn op het eerste gezicht minder acuut dan het gezondheidsrisico, maar daarom niet minder ernstig. Ze zijn bovendien sterk aan elkaar gelinkt en complexer dan ooit. Stuk voor stuk kunnen ze uitgroeien tot de volgende crisis, zeker als ze overschaduwd worden door de strijd tegen Covid-19. Alarmerend is bijvoorbeeld het feit dat risico-experts overal ter wereld (behalve Europa) het klimaatrisico dit jaar als minder prioritair beschouwen dan vorig jaar.
De ondervraagde experts zetten pandemieën en infectieziektes, klimaatverandering en cyberrisico’s in de top 3 van meest bedreigende risico’s. De man in de straat ligt het meest wakker van zijn gezondheid en zijn cyberveiligheid.
Bijna drie op de vier personen hebben het gevoel vandaag kwetsbaarder te zijn dan pakweg vijf of tien jaar geleden. Angst en risicovermijding remmen hen in hun consumptie, hun gedrag en hun beslissingen. Zo zegt 81% dat de risicodreiging hun reisplannen beïnvloedt.
Voor veel organisaties lijkt het op het eerste gezicht moeilijk om in deze fel gewijzigde omstandigheden relevant te blijven voor klanten. Wij geloven echter dat het ook perspectieven opent om meer dan ooit pertinente oplossingen te bieden en positieve klantbelevingen te creëren. Organisaties die daarin slagen en zo gemoedsrust en vertrouwen wekken, zullen veerkrachtiger opstaan.
Lees hier bijvoorbeeld hoe Sunweb Group virtuele doktersraadplegingen als in-appservice aanbiedt aan haar reizigers. Of hoe een 24/7-hotline psychologische begeleiding kan bieden bij cyberpesten.
Hebt u vragen? Contacteer ons en ontdek hoe u uw klanten relevante bijstand en tools kunt aanbieden waarmee zij vol vertrouwen bestaande en nieuwe dreigingen het hoofd bieden.