Telewerktijdperk: hoe meerwaarde aanbieden voor de nieuwe noden

Telewerken is here to stay. Dat nieuwe normaal vergt andere manieren van samenwerken, zich beschermen en verplaatsen - zowel voor telewerkers als voor hun organisaties. Ook voor oplossingen die het comfort en gezondheid van telewerkers vergroten, stijgt de vraag. Wat zijn de marktnoden van vandaag en hoe stemt u met uw organisatie uw aanbod er vernieuwend op af?

Het nieuwe normaal: de uitdaging

Met COVID-19 kreeg het telewerken een explosieve boost. Waar voor de coronacrisis slechts 16% van de Belgen enkele of alle dagen van de week van thuis uit werkten, verdriedubbelde dat aantal tot 46% tijdens de crisis. Telewerken blijft de norm - tenminste voor wie de functie dit toelaat. Los daarvan blijkt uit recente onderzoeken dat Belgen de smaak van het telewerken te pakken hebben gekregen. Zes op tien medewerkers wil maar wat graag blijven telewerken: twee dagen per week vinden ze ideaal. Bovendien beweert 60% dat ze thuis productiever zijn en een betere balans vinden tussen werk en leven. Wel verwacht 68% van de werknemers dat hun organisatie in de toekomst meer investeert in telewerk. Werk aan de winkel voor werkgevers, dus.

Structurele telewerkoplossingen

Ook dienstverleners, fabrikanten en banken/verzekeraars kunnen maar beter de handen uit de mouwen steken. Nu telewerken een feit is en corona onze manier van leven en werken structureel veranderde, wenden organisaties zich naar u voor structurele oplossingen. Cybersecurity, mobiliteitsoplossingen, een nieuwe manier van gezondheidsondersteuning of bijstand van (zakelijke) reizigers … het is maar een greep uit de uitdagingen waarvoor uw klanten en hun telewerkende medewerkers uw ondersteuning kunnen gebruiken. Wie zijn aanbod hierin bijstuurt of proactief nieuwe services en producten ontwikkelt en ze snel op de markt brengt, heeft bij de nieuwe consument een voetje voor.

Cyberrisico’s voorkomen én genezen

Wie zijn medewerkers vraagt om structureel te telewerken, moet een telewerkbeleid opstellen en dat bij het arbeidsreglement voegen. Werkgevers zorgen er ook verplicht voor dat hun medewerkers hun werk kunnen doen van thuis uit: met de juiste tools en toestellen, VPN-verbindingen, en … met een adequate beveiliging die hun medewerkers beschermt tegen cyberrisico’s. Cybersecurity en privacy zijn immers dé uitdaging bij telewerk. Hoe voorkomen bedrijven dat hun telewerkers onbedoeld cybercriminelen de weg wijzen naar gevoelige bedrijfsgegevens? Maar vooral: hoe vangen ze de gevolgen van een mogelijke beveiligingsinbreuk op? Een goede slachtofferbijstand is dan zeker evenveel als een financieel vangnet. Niet alleen voor de telewerker, ook voor zijn gezin. Nu afstandsonderwijs zijn ingang vindt, zitten kinderen en jongeren nog meer online - met alle risico’s van dien. Online pest- of grensoverschrijdend gedrag kunnen behoorlijk wat mentale schade berokkenen. Een heldere cyberverzekering mét daaraan een 24/7 hotline gekoppeld voor technische, praktische, juridische en psychologische begeleiding wanneer er online iets misloopt, speelt in op een stijgende marktvraag.

Bereikbaarheid verzekeren

Telewerken veronderstelt ook dat medewerkers van thuis uit bereikbaar zijn voor hun klanten, collega’s en zakelijke relaties. Een mobiele telefoon is niet langer een leuk voordeel, maar een vitaal communicatiemiddel. Een verloren of defecte smartphone heeft meteen nefaste gevolgen voor de bedrijfswerking. Vandaag zijn werkgevers dan ook vragende partij voor een all-in-one oplossing die een continue bereikbaarheid van hun telewerkers verzekert. Een voorbeeld van zo een oplossing is de Mobile Phone Insurance die AXA Partners ontwikkelde. Die geeft een gsm-bezitter drie jaar herstel- en vervangingsgarantie op zijn telefoon. Bovendien staat er een team klaar staan om verlies van of schade aan de mobiele telefoon onmiddellijk op te lossen. Via whitelabeling kan de oplossing in sneller in een bestaand aanbod geïntegreerd worden, de volledige service en het assistancenetwerk zijn vanaf dag één operationeel.

Duurzame mobiliteit: vergeet de fietser niet

Duurzame mobiliteit is zeker een hot issue nu we tijdens de lockdown ontdekten hoe het anders kan. Zo blijkt uit een recent onderzoek in opdracht van Transport & Environment en European Public Health Alliance, dat een meerderheid van de Europese burgers niet wil dat de luchtvervuiling in grootsteden hetzelfde niveau bereikt als vóór de coronacrisis. En dat er een breed publiek draagvlak is voor de herinrichting van stedelijke ruimte - zelfs als dit minder ruimte voor auto’s betekent.

Tijdens die eerste maanden van de lockdown leerde de Belg terug te fietsen. Een trend die zich verder zette toen het woon-werk/schoolverkeer terug op gang kwam. Zo blijkt uit recent onderzoek dat 1 op de 3 jongeren die vóór de coronacrisis met tram of bus naar school ging, nu de fiets neemt. En ook volwassenen verruilen steeds meer de auto voor de fiets. De verkoop van fietsen stijgt al enkele jaren gestaag, maar het is vooral de e-bike-markt die piekt sinds de corona-uitbraak. Van verzekeringen voor diefstal tot een mobiele pechverhelpingsdienst voor gestrande fietsers: de vraag is er.

Ergonomisch welzijn thuiswerkers

Los van cyberrisico’s zijn er ook de welzijnsrisico’s waar een werkgever best oog voor heeft. Een ergonomische werkplek op kantoor is verplicht en wordt regelmatig gecontroleerd en bijgesteld. Maar hoe zit het met de werknemer die thuis aan zijn keukentafel werkt? En als gevolg daarvan nek- en schouderklachten ontwikkelt? Is dat risico opgenomen in de verzekering van de werkgever? Een minimale vereiste om gezond thuis te werken, is een verstelbare bureaustoel, een tafel op maat van de telewerker, een groot scherm, apart toetsenbord en muis. Ook een afgezonderde ruimte met voldoende verlichting en een dieptezicht van meer dan twee meter zijn aanbevolen. Werkgevers die een raamovereenkomst hebben met een leverancier van kantoormeubilair of ondersteunend ict-materiaal (schermen, laptophouders, toetsenborden … ) kunnen dat openstellen voor hun telewerkers. Online consulten voor de telewerker waarbij een ergonoom met tips en tricks geeft om hun thuiswerkplek optimaal in te richten en hen bewegingsadvies geeft om de werkdag gezonder door te geven: het is een idee dat het onderzoeken waard is.

Digitale arts - thuis en in het buitenland

Gezondheid is een kostbaar goed, dat beseffen we nu meer dan ooit. Mensen willen meer dan ooit snel en comfortabel toegang hebben tot gezondheidszorg - waar ze ook zijn. Mede daarom heeft de vraag naar digitale medische assistentie recent een vlucht genomen. Ook geestelijk welzijn kan wel eens onder druk komen te staan, nu mensen van thuis uit werken of geconfronteerd worden met ziekte, stress of burn-out. Een online gezondheidsondersteuning of psychologische eerstelijnsassistentie is geen overbodige luxe. Zowel voor de telewerker die ziek wordt of tegen zijn grenzen aanloopt, als voor de medewerker op buitenlandse zakenreis vertrekt, is het een geruststelling dat zij een Belgische arts 24/7 kunnen bereiken. Zo een service in uw aanbod integreren, biedt uw klanten niet alleen meerwaarde. U breidt er ook uw touchpoints mee uit.

Genereus aanbod: service-service-service

Klantgericht denken en klantbelevingen bieden zijn niet langer aardige marketingtermen. Ze zijn een noodzaak. Vandaag verwachten mensen dat bedrijven hen toegankelijke en duurzame oplossingen leveren voor hun uitdagingen. Oplossingen die een werkelijke meerwaarde bieden, en die ontwikkeld zijn vanuit hun concrete behoeftes. Het COVID19-virus en de gevolgen die het op leven en werken heeft, zijn het meest urgente, wereldwijde en cross-demografische probleem in de recente geschiedenis. Wie als een King of Customer Thinking innovatieve services aanbiedt, kan rekenen op een grotere merkentrouw.

AXA Partners Benelux werkt als innovatiepartner samen met organisaties die hun aanbod willen verrijken met klantgerichte bijstandpakketten, assistancenetwerken of slimme verzekeringsmodules. Wil u er meer over weten? Ontdek onze cases rond cocreatie en whitelabeling. Of neem vrijblijvend contact met ons op.