Overslaan en naar de inhoud gaan

Spoed! Een live-verslag

Vakantie is de beste periode van het jaar – eindelijk eropuit om te reizen en te ontdekken! Maar soms loopt het mis en is er dringende medische bijstand nodig. Dit waargebeurde verhaal illustreert hoe AXA Partners patiënten in nood terug naar huis brengt.

afbeelding

—Folegandros, Griekenland

Dinsdag  
21 uur
Een man heeft een waterski-ongeval gehad. Hij en de bevriende dokters in het reisgezelschap vermoeden gebroken ribben en een klaplong. Om de diagnose te stellen is een RX nodig, maar dat kan niet op het piepkleine Griekse eiland waar het gezelschap verblijft. Mevrouw vraagt ons wat ze moeten doen.


22.30 uur
De arts van AXA Partners bevestigt dat repatriëring per vliegtuig onmogelijk is zonder voorafgaand röntgenonderzoek (RX). Mevrouw wordt verwittigd dat haar man de volgende dag naar Santorini moet. Het ziekenhuis is al op de hoogte van zijn komst.

afbeelding

—Santorini, Griekenland

Woensdag
8.30 uur
De patiënt neemt met een reisgenoot de speedferry naar Santorini. Intussen onderzoekt het medisch bijstandsplateau de transferen repatriëringsopties. Op Santorini is een ambulanceschip en een luchthaven.


11 uur
Het verslag van de radioloog bevestigt de diagnose van klaplong. Er moet een thoraxdrain worden geplaatst. Maar in het kleine ziekenhuis is geen dokter aanwezig die dat mag doen.


16 uur
Een bevoegde dokter uit Athene landt met een Air Ambulance in Santorini. Hij plaatst de drain.

afbeelding

—Athene, Griekenland

23.55 uur
De patiënt vliegt met de arts mee terug naar een beter uitgerust ziekenhuis in Athene. Omwille van zijn medische toestand vliegt de Air Ambulance op lage hoogte.


Vrijdag
Het koppel besluit dat het beter is dat de echtgenote en hun vijfjarig dochtertje niet langer in Griekenland blijven. Ze reizen per ferry naar Santorini en vliegen van daar terug naar België.


Zondag
Er wordt bekeken of de drain er enkele dagen later uit mag. Maar volgens internationaal protocol mag de patiënt dan tien dagen niet vliegen. Na overleg wordt besloten om de drain te laten zitten zodat de patiënt sneller naar huis kan.


Maandag
AXA Partners stuurt alle nodige documenten naar Aegean Airlines. Zij vraagt het medisch akkoord, evenals zuurstof aan boord.


Dinsdag
10 uur
De patiënt krijgt een go (medical clearance). De vlucht en de escort-arts zijn geregeld.

afbeelding

—Zaventem, België

19.30 uur
Op Zaventem landt de Aegean Airlines vlucht 622 uit Athene met aan boord de patiënt en de Griekse escort-arts. De rolstoel assistentie brengt hem van het vliegtuig naar de aankomsthal en vervolgens per ambulance naar een ziekenhuis dicht bij zijn woonplaats. Aanmelding en opname zijn al geregeld.


Woensdag
Nadat een laatste keer wordt gepolst naar de toestand van de patiënt sluit het medisch bijstandsplatform zijn dossier af.

afbeelding

Reizen uw klanten al zorgeloos?

Wenst u meer te weten over onze travel oplossingen? Voor elke klant is er wel een gepaste formule.

Deel dit artikel