Overslaan en naar de inhoud gaan

Reizen in 2023: 7 opvallende trends

Na jaren van lockdowns, gezondheidsrisico’s en reisbeperkingen zijn reizigers meer dan ooit klaar om de wereld weer op hun manier te verkennen. Maar wat houdt ‘hun manier’ juist in? En strooit de inflatie dan geen roet in het eten? Ontdek 7 opvallende trends waar de reissector zich dit jaar aan kan verwachten.

afbeelding

1. Het leven wordt duur, maar reizen hoort erbij

Ondanks de energiecrisis en ongeziene prijsstijgingen zijn consumenten niet geneigd om hun reisplannen dit jaar uit te stellen. Integendeel: uit internationale studies blijkt dat velen net zoveel vakanties als in 2022 willen boeken, of zelfs méér. Reizen blijft dus ook in prijzige tijden duidelijk een prioriteit.

Toch betekent dat niet dat de stijgende levensduurte geen impact heeft. Consumenten willen meer waar voor hun geld en proberen prijsbewuster te plannen. Denk aan goedkope last minutes, ‘early bird’-kortingen, geen bagage meenemen op het vliegtuig … Tegelijk deinzen ze er niet voor terug om geld uit te geven eenmaal ze hun bestemming bereikt hebben, zodat ze zeker alles uit hun reis kunnen halen.

2. Hoe groter de cultuurshock, hoe beter

Verre, internationale reizen staan vandaag weer hoog op het verlanglijstje van consumenten. Nu het weer kan, willen reizigers hun grenzen verleggen en zich volledig onderdompelen in andere talen en culturen. Verborgen parels en minder toeristische bestemmingen zullen hun bezoekersaantal dan ook zien stijgen.

Maar staycations en vakanties dicht bij huis zullen niet snel verdwijnen. Een groot deel van de reizigers hecht er immers belang aan om de wereld te ontdekken zonder ze schade toe te brengen. Duurzaam reizen, zonder naar de andere kant van de wereld te trekken, zit dus (nog altijd) in de lift.

3. Reizen voor het werk? Of mét het werk?

Sommige werknemers genieten de vrijheid en luxe om hun werk eender waar te kunnen uitvoeren. ‘Working from roam’ wordt dan ook het nieuwe ‘working from home’, waarbij consumenten naar het buitenland trekken om er twee weken hun laptop open te slaan onder de zon. Al zijn er ook meer en meer mensen die liever op reis gaan mét het werk. Hoewel ze liever niet werken op vakantie, zijn ze wel te vinden voor een uitje met collega’s op kosten van de zaak. Om die reden zullen heel wat bedrijven dit jaar investeren in een retraite met hun medewerkers.

4. Off-grid trips (zolang er wifi is)

Reizen blijft een deugddoende manier om even te ontsnappen aan de dagelijkse realiteit. Het idee om die realiteit zoveel mogelijk achter zich te laten en helemaal off-grid te gaan zal het komende jaar steeds meer aanhangers kennen. Maar zo’n back to basics reis komt met een prijs: een onvermijdelijk gebrek aan luxe en comfort. Menig reiziger overweegt dan ook alleen off-grid te gaan als dat niet ten koste gaat van een goede wifi- of 5G-verbinding.

5. Nieuw gezelschap op de achterbank

Ook het gezelschap van reizigers ziet er ietwat anders uit in 2023. Zo zou meer dan 1 op de 10 millennials (geboren tussen 1980 en 1994) van plan zijn om dit jaar een huisdier mee te nemen naar hun reisbestemming. Mogelijk een gevolg van de vele puppy’s die tijdens de coronacrisis in huis werden gehaald.

Jongere generaties nemen liever niets of niemand mee op de achterbank: een derde van generation Z (geboren tussen 1995 en 2012) snakt vooral naar avontuur en ziet een soloreis dit jaar wel zitten. Ook dat kan nog een effect van de coronacrisis zijn, die het belang van mentaal welzijn onder de aandacht heeft gebracht. Me-time, zelfreflectie en de zoektocht naar innerlijke rust zijn voor velen een belangrijke drijfveer om er in hun eentje opuit te trekken.

6. Alles boeken in één klik

Ook in 2023 is de tijd van consumenten schaars. De digitalisering van de reissector zet zich dan ook voort: liefst van al kopen reizigers al hun reisproducten op één plek en in één klik. Van hun vliegtickets tot hun hotel en het pretpark op dag vijf. En natuurlijk ook hun reisverzekering. Organisaties die inspelen op die nood aan een one-stop-shop, kunnen het reisgemak van hun klanten nog vergroten door ze een E-Wallet aan te bieden die al hun reisdocumenten verzamelt in één handige app. Zo hebben ze cruciale gegevens altijd bij de hand.

7. Annulaties blijven een zorg

Tijdens de coronacrisis baarden consumenten zich voortdurend zorgen of ze wel op reis konden vertrekken. De wereldwijde stakingen bij luchtvaartmaatschappijen in 2022 hebben die onzekerheid verder gevoed, zij het om een heel andere reden. Die twijfels zullen ook dit jaar hun sporen nalaten, zeker bij prijsbewuste consumenten die absoluut geen risico willen lopen om geld te verliezen.

Aanvullingen op annulatie- of reisverzekeringen die extra risico’s dekken, kunnen consumenten het nodige vertrouwen geven om te boeken. Zo kunnen bedrijven in de reissector hun klanten optimaal bijstaan om opnieuw zorgeloos op reis te gaan.

Deel dit artikel