Inzetten op gezondheidspreventie? Zo pakken ziekenfondsen het aan
Hoe gezonder mensen leven, hoe beter dit voor onze volksgezondheid en de economie is. Maar hoe overtuigt u klanten en medewerkers van die gezonde gewoontes? We vroegen aan experts van Helan onafhankelijk ziekenfonds en Partenamut hoe zij inzetten op gezondheidspreventie.
Amper 2,1 %. Zo weinig spendeert de Belgische gezondheidszorg aan preventie. Hiermee scoort ons land nog lager dan het Europese gemiddelde van 3%.
Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Want alcohol- en tabaksconsumptie eisen een hoge tol van mens én maatschappij, net als blootstelling aan milieurisico’s of verdoken kankers.Ook een gebrek aan mentale veerkracht, beweging of gezonde voeding ondermijnt onze vitaliteit en productiviteit.
Met gezondheidsalfabetisering en sterke assistentie- of ondersteuningsformules pakken we dit aan.
Voorkomen is beter dan genezen. De onafhankelijke ziekenfondsen Helan 5(Vlaanderen en Brussel) en Partenamut (Wallonië en Brusse) promoten al jaren een gezonde levensstijl en zetten in op preventie. Elk ziekenfonds legt daarbij zijn eigen accenten. Vandaag is dat ook wat consumenten verwachten. Daphne Lai, vitaliteitspromotor bij Helan, geeft de nieuwe dienst gezondheidpreventie mee vorm. “Van een traditioneel ziekenfonds evolueerden we naar een gezondheidspartner. We willen het mensen makkelijk maken om zo lang mogelijk fit te blijven.”
Health literacy is dé sleutel tot een geslaagde gezondheidspreventie. - Daphne Lai
Een succesvolle preventiestrategie stoelt op drie pijlers: informeren, sensibiliseren en concrete steun. Dat geldt zeker bij medische preventie, wanneer u mensen wil aanmoedigen om zelf hun gezondheid te monitoren en zich te laten screenen.
Ook starten met een efficiënte gezondheidspromotie? Download de 8 tips van ziekenfondsen.
Wie nog rookt heeft een andere ondersteuning nodig dan wie zijn laatste sigaret al even heeft uitgeduwd. En een jonge vrouw heeft ander beweegadvies nodig dan wie in de perimenopauze zit. Om te weten wat mensen nodig hebben, is het belangrijk om uw doelgroep goed te leren kennen en te weten in welke fase ze zit. Hebben ze hun nieuwe levensstijl al geïntegreerd, of hebben ze nog een duwtje in de rug nodig? Speel daarop in met uw aanbod, informatie of campagnes.
Kom te weten in welke fase uw doelgroep zit en speel daarop in met uw aanbod. - Daphne Lai
Valérie De Keyser is PR-medewerker bij Partenamut: “U kunt uw informatie ook naar bepaalde risicogroepen richten. Bij Partenamut zetten we bijvoorbeeld in op positieve sensibiliseringscampagnes rond vroege opsporing van borstkanker. Zo willen we ook de angst wegnemen rond de controles en rond borstkanker."
Daphne Lai: “We bieden graag proactief aan wat onze leden nodig hebben. Daarom organiseren we regelmatig bevragingen. Zo mondt een rondvraag bij vrouwen in de perimenopauze straks uit in een reeks webinars rond mentale weerbaarheid en zingeving.”
Wilt u een positieve gedragsverandering in gang zetten? Neem dan alle obstakels weg. Laat mensen bijvoorbeeld proeven van de gezonde oplossing zodat ze het positieve effect ervan ontdekken. Zo vinden mensen via voordelen, en terugbetalingen van hun ziekenfonds sneller de weg naar beweegcoaches.
Mensen kunnen op onze website een eenvoudige test doen. Zo weten ze meteen hoe het met hun mentale veerkracht gesteld is. - Valérie De Keyser
Op geestelijke gezondheid daarentegen rust bij veel mensen nog een taboe. Om dit toegankelijk te maken, ontwikkelden Partenamut en Helan initiatieven die drempel verlagen: zoals een luisterlijn bemand door klinische psychologen en gratis sessies met een psycholoog.
Valérie De Keyser: “Mensen kunnen op onze website een eenvoudige test doen. Zo weten ze meteen hoe het met hun mentale veerkracht gesteld is. Is het nodig, dan kunnen ze acuut bij een psycholoog terecht – via de telefoon of online. Ze ervaren zo of ze baat hebben bij gesprekstherapie, en stromen gemakkelijker door naar verdere mentale coaching, en zetten een stap naar meer weerbaarheid.”
Meer weten over gezondheidspromotie? Download de 8 tips van ziekenfondsen..
Apps ontwikkelen, regionale gezondheidsprogramma’s of coaching op poten zetten, … Het vraagt heel wat kennis, infrastructuur en mankracht. Hebben ze die niet in huis? Dan werken ziekenfondsen samen met partners.
Samen zorgen ze voor services die afgestemd zijn op de noden van hun leden: beweegcoaching, voedingsadvies, assistentie aan huis .
We evalueren voortdurend hoe we ons aanbod kunnen vernieuwen om tegemoet te komen aan de vraag van onze leden. - Valérie De Keyser
Daphne Lai: “Om een zo breed mogelijke doelgroep te bereiken, besteden we sommige initiatieven uit.We fungeren als betrouwbare verwijzer. Zo vinden onze leden de weg naar gecertificeerde coaches of therapeuten. Of naar initiatieven die degelijke en vooral wetenschappelijk onderbouwde programma's aanbieden.”
Valérie De Keyser: “Wij bieden onze leden een hele reeks basisdiensten aan zoals sociale dienst, thuishulp, aankoop en verhuur van materiaal. We evalueren voortdurend hoe we ons aanbod kunnen vernieuwen om tegemoet te komen aan de vraag van onze leden, op elk sleutelmoment in hun leven. Zo bieden we via Ergodesk gratis advies voor gezonder telewerken, steunen we sportieve events als de Urban Youth Games en strijden we samen met Think Pink tegen borstkanker.”
Wilt u klanten of medewerkers overtuigen om gezonder te leven? Laat u inspireren door de 8 tips van Helan en Partenamut.
Ook meer inzetten op preventieve programma’s in uw bedrijf? Wilt u klanten en medewerkers begeleiden naar een gezondere levensstijl? Dan kan u bij AXA Partners terecht voor kant-en-klare assistentieservices en verzekeringsmodules.
Online medische of psychologische opvang binnen de dertig minuten, bijvoorbeeld. Een greep uit ons aanbod: