Overslaan en naar de inhoud gaan

Home services: hoe dienstverlening in en aan huis uw merk versterkt

In dit onzekere economische klimaat houden huishoudens de knip op de portefeuille. Home services vormen hier de uitzondering op de regel: deze dienstverlening aan huis is wél booming business. Ontdek welke trends deze groeimarkt sturen en hoe u erop inspeelt.

afbeelding

Met home services ondersteunt u consumenten aan huis

Onder ‘home services’ verstaan we doorgaans de vakkundige levering van ondersteunende diensten aan particulieren en huishoudens. En die diensten zijn erg divers. De Europese Commissie noemt ze ‘persoonlijke en huishoudelijke services’ (PHS) en splitst ze grofweg in twee grote categorieën op:

  • 53% is persoonlijke zorg: kinderopvang, hulp aan bejaarden, hulpbehoevenden of gehandicapten, medische gezondheidszorg aan huis of op afstand … 
  • 47% zijn activiteiten in en rond het huis: schoonmaken, maaltijden bereiden, tuinieren, renovaties, onderhoud of reparaties aan huis en privélessen. 

Behalve deze PHS maakt ook de digitale 24/7-dienstverlening het dagelijkse leven van consumenten thuis een pak comfortabeler: aan huis geleverde boodschappen, zelf online inchecken op uw volgende vlucht, automatisch toestellen bedienen of bestellingen doen … het zijn allemaal trends die het evenwicht tussen werken en leven verbeteren.

7,6% verwachte groei in de home services industry tegen 2027

Dienstverlening aan huis is booming business. Zo was de Europese thuiszorgmarkt in 2019 naar schatting al € 79,7 miljard waard, en de ‘home services industry’ zal tussen 2020 en 2027 naar verwachting groeien met 7,6% (CAGR, of samengestelde jaarlijkse groei). 

Home services spelen dus een belangrijke rol in de Europese economie. De PHS-sector vertegenwoordigt maar liefst 4% van de totale werkgelegenheid in de EU. 

In het merendeel van de gevallen huren huishoudens deze werknemers via ondernemingen, overheidsinstanties of coöperaties in. Ongeveer 34% van de 6,5 miljoen formele PHS-werknemers wordt direct door particulieren tewerkgesteld. Rekent u daar de 3,1 miljoen informele werknemers (lees: zwartwerkers) bij? Dan loopt dat percentage op tot 50%.
 

Welke trends doen de markt van home services groeien? 

De groei van de homeservicesmarkt is het gevolg van een aantal belangrijke tendenzen: de inburgering van telewerk, de digitalisering van dienstverlening (e-commerce, selfservice) en de razendsnel evoluerende smart home-technologie. 

Daarnaast spelen sociale, demografische, maar ook medische factoren een rol: de nood aan een betere werk-levenbalans, de stijgende vergrijzing en een hogere incidentie van chronische of leefstijlziekten. 

Maar hoe kunt u op deze trends inspelen?

Trend 1: uw klanten verwachten een snelle service

  • 24/7-economie via slimme technologie
    24-uursbezorging door Amazon en Bol, vervoersservices als Uber, Poppy en Cambio, media streaming-services … de on demand-trend is niet te stuiten. Consumenten willen dienstverlening of boodschappen aan huis met één klik op de knop. Dankzij slimme technologie kan dat in de toekomst zelfs automatisch, bijvoorbeeld op basis van het verbruik dat een huishoudtoestel registreerde. 

    Alsmaar meer mensen maken hun woning slimmer met smart home-apparatuur. Volgens een onderzoek van Statista zou het aantal smart homes in sommige Europese landen in 2025 verdubbelen of zelfs verdriedubbelen tegenover 2020.
     
  • Digitale selfservice
    Uw klanten eisen niet zomaar kwaliteit en meerwaarde van uw services, ze willen die ook à la minute ontvangen. 89% van de mensen wil hun alledaagse problemen gerust eigenhandig oplossen via een zelfbedieningsportaal als dat betekent dat ze niet meer in de rij moeten gaan staan. En de technologie ligt er: ze kunnen boodschappen afrekenen aan de zelfscankassa of in hun hotel inchecken met digitale kamersleutels. 

Bestelgemak vergroten en dienstverlening versnellen zijn een win-win, zeker als uw klant geconfronteerd wordt met een acuut probleem in huis. Met een handige webapp voor snelle interventie verbetert uw klantenservice, vermindert de druk op uw supportteams en verhoogt uw omzet.

Leestip: Wanneer woont iedereen connected?

Trend 2: uw klanten verlangen naar een comfortabel leven

Mensen hebben altijd gezocht naar een goeie balans tussen leven en werken, maar de huidige economische omstandigheden hebben de druk op de ketel danig verhoogd. Denk maar aan tweeverdieners die langere uren kloppen of er nog een extra baantje bij moeten nemen. Dan blijft er maar weinig tijd over voor jonge kinderen of bejaarde ouders. 

Door home services of dienstverlening aan huis in te huren, kunnen ze het evenwicht toch weer een beetje herstellen: geen overbodige luxe trouwens, nu één op vijf met een burn-out kampt. 

Maar mensen hoeven natuurlijk niet ziek te zijn om hulp aan huis in te schakelen. Dankzij een poetshulp of kinderoppas kunnen ze hun vrije tijd zinvoller besteden: aan hun gezin, hun persoonlijke ontwikkeling of aan het zoeken naar een loopbaan die meer voldoening schenkt.

Leestip: Zorg aan huis maakt hospitalisatieverzekering aantrekkelijker

Trend 3: uw klanten laten klusjes liever aan een professional over

Ondanks de stijgende prijzen blijven mensen huizen kopen, renoveren en opsmukken. Niet echt verwonderlijk: 71% van de werknemers met een diploma werkt steeds vaker thuis, en ze willen dat hun huis een aangename plek is om te werken én wonen. Deze tendens zal de komende jaren nog belangrijker worden. 

Voor infrastructurele werken, acute herstellingen of dagelijkse zorg neemt zelfs de meest gedreven doe-het-zelver vaklui onder de arm. De doe-het-zelfrage is al enige tijd aan het verschuiven naar een doe-het-voor-mij-vraag: alsmaar minder mensen willen zelf de handen uit de mouwen steken, wegens tijd- en/of energiegebrek.

En dat is een opportuniteit voor u. Wie zorgt dat huiseigenaars en gezinnen vlot een beroep kunnen doen op vaardige vaklui bij noodgevallen, voor klussen of onderhoud van hun verwarmingsketels of zonnepanelen, schiet de hoofdvogel af.

Leestip: zo helpt LUMINUS zijn klanten bij de energietransitie

Trend 4: Uw klanten willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen

Mensen leven langer, actiever en gezonder dan ooit tevoren. En ze willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen, liever dan hun onafhankelijkheid te verliezen in een woonzorgcentrum. 

Maar wat als ze toch gezondheidsproblemen ondervinden? Dan kunnen ze vaak makkelijk die thuis (laten) opvolgen. Voor chronische of revaliderende patiënten is het zelfs dé oplossing: 

  • senioren en chronische patiënten kennen het concept van thuisassistentie en zijn bereid om die in te schakelen.
  • thuiszorg wordt (financieel) haalbaar nu veel ouderen hypotheekvrij zijn, en thuiszorg alsmaar vaker terugbetaald wordt. Zo verschuift de patiëntenzorg in Europa van zorg in de ziekenhuizen naar ambulante verpleging. 
  • de opkomst van draagbare apparaten zoals hartslagmeters, ademhalingshulpmiddelen en bloedglucosemeters verbetert de efficiëntie en effectiviteit van de thuiszorg voor leefstijlziekten. 

Waarom uw klanten niet de mogelijkheid bieden om een arts te consulteren vanuit hun zetel? Voor bejaarden, chronische of herstellende patiënten betekent een digitaal doktersbezoek of online monitoring van hun conditie een grote geruststelling. En voor wie de stap naar geestelijke gezondheidszorg niet durft te zetten, kan een online gesprek met een psycholoog soelaas bieden. 

Leestip: Aging in place: met seniorvriendelijke assistentie groeimarkt aanboren

Hoe claimt u uw plek op de groeimarkt van home services?

Om een homerun te slaan met home services zorgt u best voor een sterk netwerk van betrouwbare kwaliteitsprofessionals met een evenwichtige lokale vertakking én ultiem bestelgemak. Uw klanten willen deskundige professionals inhuren voor pakweg werken aan hun huis, of om te helpen met de zorg voor hun dierbaren? Zorg dat ze dat razendsnel kunnen doen via bijvoorbeeld een 24/7-callcentrum of een slimme app.

U hoeft al die services trouwens niet zelf te ontwerpen. En u moet zelf geen netwerk van betrouwbare en beproefde professionals bijeensprokkelen of extra mankracht inhuren. Dat deden wij namelijk al voor u. 

Als cocreatieve partner werkte AXA Partners een uitgebreid aanbod uit van verzekeringen, oplossingen en dienstverlening aan huis, gaande van seniorenzorg tot een klusjesdienst. Een straf netwerk én callcenter staan voor u klaar om de noden van uw klanten – in uw naam – te beantwoorden. Zo claimt u snel uw plek op deze groeimarkt. 

 

Meer weten over ons aanbod van home services? Of over ons cocreatieproces? Eens vrijblijvend van gedachten wisselen over hoe u uw klanten helpt met dienstverlening aan huis? Neem gerust contact op met onze adviseurs.

Deel dit artikel