Overslaan en naar de inhoud gaan

Health survey onthult post-corona uitdagingen en opportuniteiten

Hoe gaan we post-Covid-19 met gezondheid om? Hoe willen we de gezondheidszorg organiseren? Maar ook: wat hebben uw klanten vandaag nodig en verwachten ze van organisaties als de uwe? AXA Partners deed een wereldwijd onderzoek en stelt pistes voor waarmee u uw klanten de meerwaarde biedt die ze nu - meer dan ooit - nodig hebben.

afbeelding

Sinds het begin van 2020 maken we wereldwijd de ergste gezondheidscrisis van de laatste honderd jaar mee. De coronapandemie veroorzaakte een schokgolf voor onze gezondheid en onze gezondheidszorg. En die veranderde wereldwijd de manier waarop mensen er tegenaan kijken.

Om u inzicht te geven in het nieuwe gedrag en de opvattingen van uw potentiële klanten deed AXA Partners in februari en maart 2021 een wereldwijd onderzoek naar de impact van covid op ons welbevinden en onze gezondheid. Samen met onderzoeksbureau IPSOS bevroegen we een representatieve bevolking in 14 landen in Europa, Amerika, Azië en Afrika.

Impact corona wereldwijd nog lang voelbaar

Covid-19 zette ons gezondheidssysteem en infrastructuur behoorlijk onder druk en legde er de zwaktes van bloot. Onze Health Survey toont aan dat die druk op het systeem nog lang zal aanhouden. We zullen de gevolgen van de Covid-19-pandemie op de wereldgezondheid nog jaren voelen.

Veel mensen stelden hun medische afspraken of check-ups tijdens de coronacrisis uit, of annuleerden ze zelfs. Mogelijk bleven daardoor miljoenen gevallen van kanker of andere zware ziektes onder de radar. Tegelijk zal de stress die de pandemie veroorzaakte ook wereldwijd blijven doorwegen op onze geestelijke gezondheid.

Gezocht: gepersonaliseerde gezondheidszorg

Door de pandemie versnelde de vraag naar meer toegankelijke en gepersonaliseerde gezondheidszorg. Momenteel zijn onze zorgstelsels te versnipperd en te complex of bieden ze niet de juiste kwaliteit van zorg. Bovendien is het vertrouwen in de overheden zoek, en de manier waarop nationale regeringen met de crisis omgingen, versterkte dat gevoel nog verder.

Als reactie op de pandemie pleiten veel Europeanen voor meer investeringen in de volksgezondheid, en vooral: voor een totale hervorming. Om de malaise het hoofd  te bieden, moet een gezondheidssysteem een echte keuze bieden, gemakkelijk bereikbaar zijn en voor zoveel mogelijk mensen toegang bieden tot betaalbare, kwaliteitsvolle gezondheidszorg.

Voor zorgverzekeraars is het niet langer voldoende om alleen maar terugbetalingen te doen. Wél wordt het belangrijk om met klanten en eindgebruikers samen te werken - als partners. En te luisteren naar wat ze echt nodig hebben. Ook bedrijven moeten een tandje bijsteken met services die hen helpen om ziektes te voorkomen. Worden mensen toch ziek? Dan is het aan ondernemingen en organisaties om hen gemakkelijker toegang te geven tot de artsen, specialisten, medicijnen of middelen die ze nodig hebben.

Inzoomen op gezondheid

Nemen we de globale resultaten onder de loep, dan tekenen er zich  - af en toe alarmerende - gezondheidstrends af. Gelukkig zien we ook opportuniteiten om te innoveren.

  • Fysieke conditie

Iets meer dan een derde van de bevraagden zegt dat hun algemene gezondheid verslechterde sinds het begin van de pandemie. Die haperende gezondheid laat zich erger voelen in Europa dan elders in de wereld: zo zegt 40% van de bevraagden in Italië, Spanje en de UK dat ze zich minder gezond voelen. En al eten we gezonder en is onze work-life-balans beter, fysiek kan het beter. 45% van de bevraagden zegt dat hun conditie achteruit ging tijdens de pandemie: ze kwamen kilo's bij, slapen minder goed en voelen zich dus moe.
Vrouwen hebben de gezondheidscrisis zwaarder verteerd: ze voelen zich nog vermoeider, gaan meer gebukt onder stress en slapen slechter. Een punt van aandacht dus, want dit zijn allemaal factoren die de gezondheid op de lange termijn kan schaden.

  • Chronische ziektes en nieuwe gezondheidsproblemen

De pandemie was desastreus voor mensen met chronische gezondheidsproblemen.In totaal zegt een alarmerende 69% van de respondenten dat ze tijdens de pandemie nieuwe gezondheidsproblemen ontwikkelden of dat een bestaand probleem verergerde. Bij iets meer dan een derde (35%) van de mensen met een chronische ziekte zoals kanker, diabetes en hartproblemen verslechterde hun aandoening zelfs.
Ook wie geen chronische problemen had, ging erop achteruit. Haast één op drie respondenten klaagt van spier-, bot- of gewrichtspijn, terwijl één op vijf neurologische problemen ondervinden: hoofdpijn of zelfs bewustzijnsverlies, of tandproblemen en een haperende spijsvertering.10%van de ondervraagden zegt problemen te hebben gehad met het hart.&

Behandeling in eigen handen nemen

Uit ons onderzoek blijkt ook dat mensen wereldwijd meer persoonlijke verantwoordelijkheid voor hun eigen welzijn nemen. Ze monitoren zelf hun gezondheid en doen aan stressmanagement. Zo waagden heel wat mensen zich tijdens de lockdowns aan yoga en meditatie om stress te bestrijden.

  • Doktersbezoek: liever online. Maar liefst 62% van de bevraagden zeiden dat ze problemen hadden om medische behandeling te krijgen tijdens de pandemie. En in totaal 31% gaf zijn zorg, behandeling of doktersbezoeken gewoon op. De angst om besmet te raken tijdens een dokter- of ziekenhuisbezoek hield hen tegen. Velen  zochten hun medische informatie liever online.
  • Zelfmedicatie en alternatieve behandelingen. Een op vijf mensen kiest nu makkelijker voor zelfmedicatie dan voor de pandemie. 21% zocht zijn heil in alternatieve behandelingen als homeopathie en praktijken zoals meditatie, of ontspanningstherapie. Dat geldt vooral in China en Afrika, waar een lange traditie van alternatieve geneeswijzen bestaat.
  • Vertrouwen in vaccinatie. Bij het afnemen van de enquête gaf driekwart van de bevraagden aan het coronavaccin te willen - al bleven Fransen en Zwitsers significant meer sceptisch.

Impact van COVID-19 in België

Vergeleken met het wereldwijde gemiddelde blijken Belgen de Covid-crisis niet goed te verteren. Ook al zegt 67% van de Belgen dat hun algemene gezondheid oké is, toch geeft 40% aan dat hun gezondheid aanzienlijk verslechterde tijdens de pandemie. Daarbij gaat het vooral om chronische aandoeningen.

  • Lichamelijke welbevinden. Bij de helft van de Belgen laat de fysieke conditie fel te wensen over: ze voelen zich slechter dan voor de coronacrisis (48%), zijn niet meer zo fit (52%) en zagen de kilo's eraan vliegen (46%).
  • Slaap, kindje, slaap? De Belgen worstelen met hun nachtrust. 44% slaapt slechter dan voor de pandemie en 48% voelt zich moe of uitgeput.
  • Stress en angst. We zijn een bang volk geworden: iets meer dan de helft van de Belgen (51%) ondervindt nu meer stress en angst dan voor de coronacrisis.
  • Balans werk-leven. Ook al werkten we thuis, rond de 40% zag het evenwicht tussen werk en leven erop achteruit gaan.
  • Chronische aandoeningen? De Belgen hebben iets minder geleden dan het wereldgemiddelde wat  hun chronische gezondheidsproblemen betreft. Die verergerden bij slechts 34% maar veranderen volgens 54% niet.
  • Weinig nood aan gezondheidscheck. In vergelijking met de wereld vinden Belgen het niet waarschijnlijk noch absoluut noodzakelijk om een volledige gezondheidscheck te boeken.
  • Gezondheidszorg niet toegankelijk? In vergelijking met de rest van de wereld (45%) vinden meer Belgen (61%) het moeilijker om oplossingen te vinden voor hun gezondheidsproblemen.

Welke customer experience verwacht uw klant nu?

Covid-19 heeft een enorme en langdurige impact op het wereldwijde gezondheidslandschap: verwaarloosde aandoeningen, gemiste screenings en behandelingen… om nog maar te zwijgen van (voorlopig nog) sluimerende geestelijke gezondheidsproblemen. Voeg daarbij het afkalvende vertrouwen in overheden en het feit dat die vandaag minder aandacht hebben of minder fondsen (kunnen) vrijmaken voor de behandeling gezondheidsproblemen en je hebt een tikkende tijdbom die mogelijk leidt naar een nieuwe publieke gezondheidscrisis - zij het van een ander kaliber.

Toch kunnen bedrijven en organisaties hier hun bijdrage doen. Uw klant vraagt dat dan ook expliciet en verwacht het van u.

  • Medische ondersteuning faciliteren. Tijdens de pandemie was toegang tot gezondheidszorg moeilijk. Technologie hielp daarbij, maar - zoals het onderzoek uitwijst: er is nog werk aan de winkel. Zo zegt 55% van de ondervraagden meer te weten over zijn gezondheid dan voor de pandemie - dankzij de opzoekingen die ze online deden. En  11% gebruikt wel vaker een gezondheids- of welzijnsapp op hun smartphone.
  • Inzetten op telegeneeskunde. Uw klanten een app of een service bieden waarmee ze 24/7 een arts of zelfs een psycholoog kunnen consulteren - waar ze ook zijn, en wat hun probleem ook is. Het zou hen meer comfort bieden, ook nadat de angst voor een coronabesmetting is weggeëbd.
  • Assistentie aan huis leveren. Om stress rond de dichtstroppende werk-levenbalans te verlichten, of om chronische patiënten een check-up thuis te bieden, biedt paramedische assistentie aan huis de oplossing. Maar daarnaast is ook een praktische ondersteuning in huis een zegen voor uw klanten: van herstellingsdiensten tot kinderopvang… wie deze diensten bovenop zijn producten levert, scoort.
  • (zelf-)diagnose bevorderen. Een gratis check-up, al dan niet aan huis. Of een symptomenchecker… uw klanten hebben er nood aan om snel en gemakkelijk hun gezondheid te monitoren. Een oplossingen hiervoor zou bovendien een aantal verborgen gezondheidsproblemen tijdig aan het licht brengen.

Hoe kan AXA partners helpen?

Als wereldleider in verzekerings- en assistentie-oplossingen biedt AXA Partners u volledig compliant en klantklare oplossingen aan die u aan uw producten kunt toevoegen. Daarnaast kunt u een beroep doen op ons globale netwerk van assistentie-leveranciers: dokters die klaar staan voor online consulten, sociale assistenten en verplegers, klusjesmensen. En om tegemoet te komen aan de vraag naar telegeneeskunde kunnen wij onze online dokter op maat van uw interfaces of apps schoeien. Samen met u analyseren we de marktvraag in uw sector en bekijken we hoe onze diensten en oplossingen meerwaarde aan uw producten kunnen toevoegen.

Wil u hier meer over weten? Bel ons gerust voor een vrijblijvend gesprek over uw uitdagingen of voor een audit van uw producten en mogelijkheden.

Neem vrijblijvend contact

Over de Pulse Health Survey van AXA 2021

De Pulse Health Survey van AXA 2021 omvatte landen en gebieden in Europa (België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zwitserland en het VK), Afrika (Marokko en Nigeria), Azië (China, Hong Kong en Japan) en Noord- en Zuid-Amerika (Mexico en de VS). De enquête vond online plaats van 21 februari tot 19 maart 2021. In elk land werden 1.000 respondenten geïnterviewd. Allen waren ze ouder dan 18 jaar. De respondenten waren representatief wat betreft geslacht, leeftijd, regio en marktomvang, evenals sociaaleconomische categorie. Aan elke respondent werden - los van de identificatiegegevens - tien vragen gesteld. Alle antwoorden werden gecontroleerd op consistentie en responsgedrag.

Deel dit artikel