Overslaan en naar de inhoud gaan

Future Risk Rapport: de impact van klimaatverandering op verzekeringen

Niemand kon het voorzien en toch gebeurde het: in juli 2021 veegden uitzonderlijke overstromingen in België op amper twee dagen tijd huizen, huisraad en wagens van de kaart. De klimaatverandering maakt dit soort rampen al lang geen unicum meer. Hoe moeten verzekeraars of organisaties met verzekeringsmodules in hun aanbod hierop reageren?

afbeelding

De zomer van 2021 is een zwarte bladzijde in het leven van vele Belgen. Van 14 tot 16 juli zorgden overstromingen voor uitzonderlijke schade, vooral in de regio’s Luik en Verviers. Assuralia, de beroepsvereniging van Belgische verzekeraars, klokte drie maanden na de natuurramp af op 71.746 geregistreerde schadegevallen, en dit voor eenvoudige risico's, autoschade en andere schadegevallen door overstromingen. 

Wallonië is hier droevige koploper met 62.440 dossiers. Vlaanderen telt 7.902 dossiers en de Brusselse regio 'maar' 1.404 dossiers. Op 30 september 2021 bedroegen de totale kosten aan verzekerde schade voor alle categorieën samen 2.164 miljoen euro. 

Verzekeraars merkten de impact meteen in hun cijfers, zo ook AXA Belgium, klant van AXA Partners. Door de schadevergoedingen de organisatie moest uitkeren, daalde de operationele winst vorig jaar met 37 procent. 'Uiteraard is de financiële impact groot,’  zegt Etienne Bouas-Laurent, CEO van AXA Belgium, 'maar we hebben onze rol gespeeld als verzekeraar.'

Klimaatwet herdenken

Omdat de totale schade van de overstromingen zo hoog was, kwamen Belgische verzekeraars tot een akkoord met de Waalse overheid: ze nemen een groter deel van de waterschade op zich dan wettelijk verplicht.  

Dit is slechts een eerste stap in een nieuwe richting. Vandaag zitten verzekeraars met de verschillende Belgische overheden aan onderhandelingstafel om de wet over klimaatrampen te herdenken. Als beroepsvereniging vaardigt Assuralia haar ondervoorzitter Etienne Bouas-Laurent af om de visie van Belgische verzekeraars te vertolken: 'Vast staat dat vandaag de vragen over de realiteit van de klimaatopwarming veel minder talrijk zijn dan die over de oplossingen om er iets aan te doen. Voor beroepsvereniging Assuralia ligt de sleutel bij een publiek-private samenwerking, naar analogie met onze buurlanden.'
Een samenwerking tussen de (her)verzekeringssector en de overheden moet er ook voor zorgen dat het voor particulieren en bedrijven betaalbaar blijft om risico’s te verzekeren. Etienne Bouas-Laurent : 'Assuralia focust op de samenwerking met de overheid om de systemische risico’s zoals natuurrampen duurzaam op te vangen in het belang van elke klant.'

Black car with flood damage
Road damage due to the floods

Verzekeren, voorkomen én assistentie bieden

Natuurrampen die ons land teisteren zijn jammer genoeg geen uitzondering meer. De toenemende droogte en extreme weersomstandigheden zorgen wereldwijd voor allesverzengende bosbranden die alsmaar moeilijker te blussen of onder controle te houden zijn - met jaarlijks desastreuze ontbossing, verlies van dieren- en mensenlevens en miljoenen dollars schade als gevolg. 

Verzekeraars moeten hierop gepast reageren. Brandjes blussen is ook figuurlijk niet langer een optie, een holistische aanpak dringt zich op. Zo zouden verzekeraars ook moeten investeren in een betere preventie en controlemaatregelen. Daarnaast vraagt de eindconsument van zijn verzekeraars dat ze meer doen dan schade evalueren en vergoedingen uitkeren. Globaal verwachten mensen dat hun dienstverleners zich meer gedragen als betrokken partners, dan als leveranciers.

Duurzaamheid? Verantwoordelijkheid delen

Zo zal klimaatverandering een alsmaar grotere impact op de zakelijke strategie van verzekeraars hebben, stelt Assuralia. Ook consumenten kijken naar hen voor duurzame oplossingen en initiatieven. Uit de Future Risk bevraging die AXA recent voerde, blijkt dat het grote publiek geen vertrouwen meer heeft dat overheden de klimaatcrisis zou oplossen. Hiervoor kijken ze specifiek naar hun dienstverleners en leveranciers. . 

Etienne Bouas-Laurent: 'Net als alle andere verzekeraars zal AXA Belgium de inspanningen op het vlak van duurzaamheid die een bedrijf doet onder de loep nemen. Pas dan zullen we beslissen of we in de onderneming investeren of er een polis voor uit te schrijven. Ondernemingen die geen klimaatinspanningen doen, zullen minder kunnen rekenen op flexibiliteit, al mag het geen zwart-witverhaal worden.'

Co-creatief naar nieuwe oplossingen

Meer dan ooit zijn er nieuwe partnerschappen nodig om risico's aanpakken en hebben verzekeraars een essentiële rol te spelen om met hun oplossingen tegemoet te komen aan de veranderende houding ten opzichte van het klimaat. AXA Partners is klaar om hen te helpen die rol op te nemen. Samen met onze business partners onderzoeken we de mogelijkheden, en werken we producten en assistenties uit die verder gaan dan de traditionele beschermingsmechanismen. 

Bronnen

  1. Assuralia:https://press.assuralia.be/de-verzekeringssector-in-cijfers-trends-en-overstromingen-juli-21
  2. De Tijd, 24 februari 2022:https://www.tijd.be/ondernemen/financiele-diensten-verzekeringen/verzekeraars-zullen-klimaatinspanning-van-bedrijven-vragen/10369449.html
  3. AXA Future Risk Report, September 2021: https://www.axa.com/en/press/publications/future-risks-report-2021
Deel dit artikel