Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale gezondheidszorg: een virtuele arts mee op reis

Mensen willen meer dan ooit snel en comfortabel toegang hebben tot gezondheidszorg - waar ze ook zijn. En met de coronacrisis heeft de vraag naar digitale medische assistentie een vlucht genomen. Door hierop in te spelen bieden reisorganisaties, banken of verzekeraars hun klanten baanbrekende meerwaarde aan. Zo lanceerde Sunweb Group recent de virtuele raadpleging als in-appservice voor haar reizigers.

afbeelding

Digitale gezondheidszorg in de lift

Digitale gezondheidsdiensten zijn flink op weg om een essentieel onderdeel te worden van de gezondheidszorg in België en Europa. Voor de coronacrisis al bleken 64% van de Belgen open te staan voor een online artsconsult. Het is een oplossing voor wie zich moeilijk verplaatst, door tijdgebrek niet bij een arts geraakt, snel advies nodig heeft, of zich niet kan vrijmaken voor een consult tijdens zittingen. Vooral families, jongeren tot 30 jaar en zakenmensen zijn ervoor gewonnen. Maar ook voor de opvolging van chronische aandoeningen biedt virtuele medische monitoring een uitkomst: een diabetespatiënt bijvoorbeeld hoeft zich niet langer zich te verplaatsen om zijn bloedwaarden te bespreken en dieetinstructies te krijgen. 

Digitaal én persoonlijk consult, 100% compliant 

AXA Partners Benelux was de eerste die op deze trend inspeelde. Samen met een Belgische verzekeringsmaatschappij ontwikkelde het een platform voor virtuele videoraadplegingen. Teleconsultatie is totaaloplossing: een digitale toepassing waartoe mensen toegang hebben via hun pc, tablet of smartphone, een callcenter dat oproepen beantwoordt en een netwerk van huisartsen die patiënten online een persoonlijke raadpleging geeft - telkens als ze die nodig hebben. De digitale toepassing voldoet aan alle kwaliteitsprotocollen en erkenningen die ook voor fysieke raadplegingen gelden. Een virtuele consultatie via het platform gebeurt dan ook in een totaal beveiligde omgeving en in overeenstemming met alle richtlijnen van de Orde der Artsen en de privacywetgeving. 

Een arts mee op reis

Maar ook voor reizigers is toegankelijke gezondheidszorg een heikel punt. Wie op vakantie of zakenreis in het buitenland ziek wordt en niet mobiel is, vindt niet gemakkelijk zijn weg naar een lokale arts. En vaak vormt de taal een barrière. Gewoon uitzieken of een consult uitstellen tot je terug thuis bent, is niet zonder risico. Daarom stemde AXA Partners zijn platform voor videoconsultaties af op reizigers. Met de online raadplegingen kunnen zij nu 24 op 24 uur bij een Belgische of Nederlandse arts terecht - in welke tijdzone ze ook zijn. Via de telefoon maken reizigers eerst een afspraak. Een online consultatie met een dokter is al binnen de 30 minuten mogelijk. De arts geeft medisch advies, stelt een diagnose en/of verwijst door naar een specialist of de spoeddiensten - net zoals bij een fysieke raadpleging. Reizigers zijn zeker van een betrouwbare raadpleging in hun eigen taal (Nederlands, Frans of Engels) en met een geneesheer uit hun thuisland: Belgen krijgen een videoconsultatie met een Belgische arts en reizigers uit Nederland spreken een Nederlandse arts. 

Sunweb Vakantiedokter: online gezondheidszorg als meerwaarde

AXA Partners biedt deze virtuele medische assistentie niet rechtstreeks aan consumenten aan, maar zorgt ervoor dat organisaties de service naadloos in hun productaanbod integreren - als onderdeel van een hospitalisatie- of reisverzekering, bijvoorbeeld. Toch hoeft de oplossing niet in de clausules van verzekeringsproduct verstopt te zitten. Sunweb Group biedt ze als gratis en onbeperkte in-app dienst aan haar reizigers aan. Samen met AXA Partners ontwikkelden ze de Vakantiedokter-functionaliteit. Sunweb-reizigers kunnen vanaf elke vakantiebestemming via de SunWeb-app op online consultatie met een dokter uit België of Nederland. Het resultaat is een win-win voor eindklanten en reisorganisatie. Sunweb-reizigers vertrekken met een veilig gevoel op vakantie. Sunweb Group geeft klanten een extra motivatie om hun app te gebruiken, vergroot daarmee het aantal directe contactmomenten met zijn reizigers en bindt hen via een duidelijke meerwaarde aan zijn merk. 

Productinnovatie met vlotte time-to-market 

Sunweb Group was al langer bezig met de ontwikkeling van deze in-app service, maar het proces kwam door de wereldwijde coronapandemie in een stroomversnelling terecht. Via deze whitelabeling-aanpak van AXA Partners kon de reisorganisator snel schakelen en het online consultatieplatform binnen luttele weken op de markt brengen - onder de eigen merknaam. Deze snelle time-to-market was mogelijk omdat AXA Partners het digitale platform, de protocollen, het callcenter én het artsennetwerk al op punt zette voor België en zo snel de service voor Nederland kon onderzoeken en uitbouwen. 

 

Wil u meer informatie over het online consultatieplatform voor reizigers? Neem gerust contact met ons op. 

Deel dit artikel