Black Friday & Cyber Monday: oplichting bij online shopping verdubbelde sinds 2018.

Elk najaar doen webwinkels gouden zaakjes met grote kortingsdagen als Singles Day, Black Friday en Cyber Monday. Dat is ook dit jaar niet anders. Meer zelfs, door de coronacrisis behoort online winkelen voor almaar meer Belgen tot het nieuwe normaal. Dat blijkt ook uit onderzoek* van AXA Partners bij 1.000 Belgen. Maar online shoppen verloopt niet steeds rimpelloos: het aantal Belgen dat al eens opgelicht werd, verdubbelde ten opzichte van 2018. Ontdek de resultaten van onze cyberbarometer.

Bijna 1 op 10 Belgen shopt wekelijks online

De Belg kiest vaker voor online winkelen. Het onderzoek van AXA Partners toont dit glashelder: in 2019 gaf 85% van de Belgen aan wel eens online te winkelen, terwijl dat dit jaar naar 93% steeg. Wat opvalt? Niet enkel méér Belgen vinden hun weg naar de webwinkels, ze winkelen ook veel frequenter online. “De laatste jaren zagen we dit al bij de groep Belgen die maandelijks online winkelen. In 2018 ging het om 24%, in 2019 steeg dit naar 29% en dit jaar gaat het om zo’n 34%”, aldus Guy Serdobbel.

1 op 3 Belgen werd al eens opgelicht bij een online aankoop

Het onderzoek van AXA Partners toont aan dat zo’n online bestelling af en toe misgaat. Een derde (31%) van de Belgische online shoppers werd naar eigen zeggen al eens opgelicht bij een bestelling online. Vergeleken met voorgaande jaren vinden almaar meer Belgen hun weg naar de webwinkel. Jammer genoeg gaat dit ook gepaard met een toename in het aantal problemen zoals een fout of niet geleverd pakketje, of een product dat niet aan de verwachtingen voldoet. Waar in 2018 en 2019 respectievelijk 14% en 19% van de Belgen al eens opgelicht werd bij het plaatsten van een bestelling online, is dit ondertussen opgelopen tot 31%.

Waar loopt het dan precies fout? In 41% van de gevallen kwam het pakketje nooit aan. Opvallend, aangezien dit percentage in 2019 op 29% lag. Andere vaak voorkomende klachten zijn producten die niet overeenkomen met de online beschrijving (36%), zeer lange levertermijnen (29%) of het onbewust intekenen op een abonnementsdienst (14%).

82% van de Belgen checkt of een webshop betrouwbaar is

Om teleurstelling te vermijden, checkt 82% van de Belgen voor de aankoop of een webshop al dan niet betrouwbaar is. Hoe doen ze dat?

• Reviews lezen over de webshop (36%)
  • De naam van de webwinkel door een zoekmachine halen en de resultaten checken (32%)
  • Kijken of de connectie beveiligd is (31%)
  • Het type van de internetconnectie checken (30%)
  • Enkel via officiële webshops van fysieke winkels kopen (23%)

“Belgen die online winkelen worden meer en meer geconfronteerd met oplichting. Het is goed om te zien dat het merendeel van de Belgische shoppers zijn huiswerk maakt alvorens online aan te kopen. Toch is er zeker nog wat werk aan de winkel. 3 op 5 online shoppers bestelt weleens iets bij een webshop die ze voordien niet kenden. Ons onderzoek toont dan ook aan dat het belangrijk is om de mensen die minder regelmatig online winkelen te informeren over wat er fout kan lopen én hen aan te leren waarop ze moeten letten”, stelt Guy Serdobbel.

Vijf tips om veilig online te winkelen

Sofie Geeroms is Managing Director van BeCommerce, de Belgische vereniging van webshops. En zij verzamelde vijf tips om veilig online te winkelen.

1. Goedkoop en veilig gaan niet altijd samen. Lijkt het te mooi om waar te zijn? Dan is het dat vaak ook. Als je een nieuwe webshop ontdekt, ga je best eerst op zoek naar ervaringen of reviews van andere gebruikers.
  2. Heeft de webwinkel een klantendienst? Een veilige webshop geeft altijd aan waar de winkel gevestigd is en hoe je de klantenservice bereikt. Twijfel je? Gewoon eens bellen of mailen.
  3. Schenk extra aandacht aan de URL van de betaalmodule. Enkel als er in de balk een slotje staat en de URL begint met ‘https://’, gaat het om een veilige verbinding.
  4. Heeft de webshop een vertrouwenskeurmerk of kwaliteitslabel? Zo ja, dan kan je de webwinkel vertrouwen. BeCommerce heeft in 2005 een vertrouwenskeurmerk ontwikkeld om de consument te helpen. Webshops kunnen dit vertrouwenskeurmerk verkrijgen na een grondige onafhankelijke audit aan de hand van een checklist. Daarnaast krijgen de webshops elk half jaar een securityscan.
  5. Hoe zit het met bedenktijd en retourkosten? Als consument heb je altijd 14 dagen de tijd om de overeenkomst te herroepen. Tot slot kijk je best op voorhand na hoeveel je moet betalen om een artikel terug te sturen.

Vangnet bij valse webwinkels of internetoplichting?

Nu ze meer webwinkelen, zijn onlineshoppers vragende partij voor een garanties voor in het geval een transactie onverhoopt fout gaat. Daarom ontwikkelde AXA Partners Privacy Assist. Daarmee breidt u uw verzekerings- of bankproducten uit met een vangnet dat niet alleen de financiële, maar ook psychologische gevolgen van internetfraude en shoppen via valse webshops kan opvangen.

Wil u hier meer over weten? Neem gerust contact met ons op.

*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in samenwerking met FINN in opdracht van AXA Partners tussen 16 juli 2020 en 23 juli 2020 bij 1.000 Belgen representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgen bedraagt 3,02%.