Hoe vernieuwend antwoorden op veroudering? AXA partners lanceert Silver Care

De vergrijzing in België neemt razendsnel toe. Alsmaar meer ouderen blijven tot op latere leeftijd thuis wonen. Toch is dit niet altijd even evident. Senioren kampen vaak met verminderde mobiliteit, wat extra druk legt op hun familieleden. AXA Partners onderzocht in de zomer van 2020 de noden en uitdagingen van deze zilveren groeimarkt. Enkele opvallende tendensen.

Stijgende vergrijzing

Vandaag is 19% van de Belgische bevolking ouder dan zestig jaar. Dat aantal neemt de komende tien tot twintig jaar alleen maar toe. Zo zal het aantal 65-plussers in Brussel tegen 2040 met 35% stijgen. In Vlaanderen evolueert dat sneller: tegen 2027 zijn er 20% meer 65-plussers. Ook het aantal 80-plussers dat nog thuis woont stijgt de komende tien jaar met 20%.

Langer thuis wonen is de norm

Het onderzoek dat AXA Partners in de zomer van 2020 afrondde, bevestigt dat het overgrote deel van de senioren (96%) liefst zo lang mogelijk in hun eigen vertrouwde huis blijft wonen. Meer dan 9 op de 10 bevraagde senioren die nog thuis of bij familie woont, zegt tevreden te zijn met zijn woonsituatie. Het vooruitzicht om het eigen stekje te moeten verlaten omdat ze te oud zijn, schrikt 6 op 10 ouderen dan ook af.

Woonzorgcentra: niet langer populair

Verwonderlijk is dat niet: woonzorgcentra hebben - zeker na de recente coronacrisis - niet een al te beste naam. 71% van de senioren zegt dat ze omwille van COVID19 een verhuis naar een woonzorgcentrum niet zien zitten. Sowieso heeft minder dan de helft van de vijfenzestigplussers (43%) vertrouwen in de levenskwaliteit de een WZC hen bieden kan. En 41% wil er liefst nooit naartoe verhuizen. Verlies van zelfstandigheid is voor senioren de grootste struikelblok. Ze vrezen in een woonzorgcentrum te moeten inboeten aan:

• autonomie en onafhankelijkheid (92%),
  • privacy( 94%)
  • nachtrust (84%)
  • en levenskwaliteit in het algemeen (85%)

Een verhuis naar een WZC stellen senioren dan ook liefst uit tot het thuis echt niet meer lukt: 40% wil het pas na hun 86ste overwegen. Ironisch genoeg zien Belgen die jonger dan 65 jaar zijn, zich wél settelen in een WZC, 28% zelfs al tussen tussen 76 tot 85 jaar. Bij de vijfenzestigplussers is een ampele 18% bereid om dat zo snel te doen.

Senioren zitten goed in hun vel

Opvallend is wel dat vijfenzestigplussers zich lekker in hun vel voelen. Senioren geven hun mentale gezondheid gemiddeld zelfs een hogere score (8,2 op 10) dan hun jongere landgenoten (7,3 op 10). Ouderen die zich minder prettig voelen, wijten dat voornamelijk aan de fysieke problemen die doorwegen op het gemoed (50%) en de eenzaamheid (37%). Senioren hebben minder contact met vrienden, naasten en kinderen. Toch heeft slechts 14% van hen regelmatig last van eenzaamheid, tegenover 26% van de jongere bevolking. Het gros van de senioren is overigens best tevreden van zijn sociale leven: ze hebben vaak contact met hun buren, gaan wekelijks op café (25%) of doen maandelijks een activiteit met een vereniging (32%).

Senioren ondersteunen met innovaties

Bedrijven die senioren willen bedienen, doen er goed aan aandachtig naar hen te luisteren. De zilveren generaties weet immers precies wat ze wil: oplossingen waardoor ze langer en in alle comfort thuis kan wonen. Daarbij hebben deze vijfenzestigplussers welomlijnde verwachtingen die we graag met u delen.

Technologische support.

Lelijk vallen: hoe ouder senioren zijn, hoe vaker dit gebeurt. 1 op 5 van de senioren had een valongeluk in het voorbije jaar. Vanaf 75 jaar overkwam dit een kwart van de bevraagden.

Veel senioren (60%) gelooft dat technologie hen zal helpen om langer veilig thuis te wonen. Ze denken daarbij aan draagbare technologie voor valdetectie (46%) of een alarmknop (52%). Hun gebrek aan digitale knowhow maakt wel dat ouderen hun boodschappen niet gemakkelijk online bestellen. Eenvoudige manieren om digitaal te communiceren en consumeren zijn nog een lacune in deze markt, zo bleek toch uit onze studie in 2018, uitgevoerd door YouGov.

Ergonomische ondersteuning.

De haperende mobiliteit is een serieus struikelblok waar thuiswonende ouderen oplossingen voor zoeken. 68% van hen is ervan overtuigd dat ergonomische aanpassingen in het huis hier soelaas bieden. Een op tien deed die al in de bad- en slaapkamer. En 26% verhuisde de slaapkamer naar het gelijkvloers om het lastige trappenlopen te omzeilen.

Hulp in en om het huis.

Door hun verminderde mobiliteit lukken raadplegingen bij de arts, winkelen of familiebezoek niet meer of nauwelijks. Haast de helft van de bevraagde senioren heeft moeite met huishoudelijke taken, zoals klusjes in huis (20%), poetsen (18%) en de tuin onderhouden (16%) of boodschappen doen. Daarom doet 1 op 3 senioren regelmatig een beroep op een poetshulp. En laat 33% af en toe een tuinman komen.

De zilveren generatie heeft dus vooral nood aan diensten en netwerken die haar in het thuisleven ondersteunen. Support aan huis staat dan ook bovenaan het verlanglijstje. Senioren zouden erg verguld zijn met oplossingen die hun dagelijkse leven makkelijker maken:

• Boodschappen aan huis (50%)
  • Klusjesdienst (51%)
  • Maaltijden aan huis (46%)
  • Poetshulp

Kookhulp.

Koken doet 17% van senioren alsmaar minder. Een kwart van de ouderen roert nog zelf in de potten, maar doet toch graag een beroep op alternatieven als:

• uit eten: 55%
  • eten afhalen: 46%
  • kant-en-klare maaltijd uit de supermarkt: 47%
  • familie en vrienden die eten brengen of koken: 23%

Silver Care: innovatieve assistentie voor senioren

Wie senioren en hun directe familieleden onder hun klanten rekenen, focussen dus best op een ontzorgende dienstverlening in combinatie met slimme producten. Om die bedrijven een innoverend aanbod in de markt te helpen zetten, lanceert AXA Partners Silver Care: unieke services, callcenters en netwerken die tegemoetkomen aan de woon- en gezondheidsnoden van de zilveren generatie.

Onze Silver Care-oplossingen stoelen op de drie grote pijlers:

• Preventie.Aanpassingen aan de woning om de mobiliteit en persoonlijke veiligheid van de oudere te vergroten; psychologische ondersteuning om de eenzaamheid te verlichten en depressies te voorkomen; verpleegsters of sociale assistenten voor bijstand aan huis; …
  • Comfort. Een gebruiksvriendelijk platform waarmee senioren snel en online een arts raadplegen; een boodschappendienst, een klusjesdienst die kleine euvels in de woning verhelpt; regelmatig onderhoud van de verwarmingsketel; maar vooral: een huishoudelijk hulpnetwerk dat ondersteuning biedt bij het koken, poetsen, vervoer, boodschappen, …
  • Urgenties. Alarmsystemen met handige noodknoppen; een verpleegster die ‘s nachts waakt, een vakman die meteen voor de deur staat, bijstand bij acute medische problemen, een veiligheidscheck na een inbraak, …

Whitelabeling: snelle go-to-market

Met Silver Care integreren bedrijven onze kant-en-klare diensten en netwerken in hun aanbod en brengen ze die onder hun eigen naam op de markt. Ze kunnen daarbij rekenen op onze callcenters en netwerken van artsen, professionals en vaklui die meteen inschakelbaar zijn. En ook de technologie om die 24/7 support eenvoudig tot bij de senioren te brengen, kan in een korte time-to-market uitgerold worden. Zo bieden bedrijven totale klantbelevingen aan die aansluiten bij de leefwereld en noden van de consumenten in deze groeimarkt.

Meer informatie over de Silver Care-services? Neem vrijblijvend contact met ons op.