Aging in place: met seniorvriendelijke assistentie groeimarkt aanboren

Consumentenmarkten zijn al jaren geobsedeerd door jongeren, en dat terwijl de bevolking in een snel tempo vergrijst. Het is voor bedrijven en organisaties interessant om erachter te komen wat deze babyboomers en 65-plussers willen, en er nu al op te anticiperen met diensten die op het ‘aging in place’-concept stoelen.

Tegen 2030 zal ongeveer 60 %van de wereldbevolking in steden wonen. Een groeiend deel daarvan zullen senioren zijn. Wereldwijd wordt verwacht dat de leeftijdscategorie van 60 jaar en ouder in 2050 meer dan verdubbeld zal zijn. Nog te weinig bedrijven investeren in deze senioren, of ontwikkelen er innovatieve oplossingen voor. Nochtans blijft deze oudere doelgroep langer actief en woont ze langer thuis. Ze vertegenwoordigt dus een groter aandeel van de consumentenmarkt dan ooit tevoren.

Stereotypering vermijden

Niet iedere senior stapt met een rollator. Maar ook niet iedere 64-plusser loopt jaarlijks nog een marathon. Stereotypering maakt vaak dat bedrijven deze markt niet (of gebrekkig) aanboren, terwijl er een heleboel opportuniteiten liggen voor wie de doelgroep kent en begrijpt. Hoe fijner bedrijven deze demografische groep segmenteert, des te beter ze met het juiste product of de juiste dienst, de lacunes in deze markt kunnen dichten.

Zo gaan bedrijven er misschien vanuit dat digitale oplossingen alleen millennials kunnen bekoren. Terwijl 70-plussers even verknocht zijn aan hun pc of mobiele telefoon, en die toestellen gewoon anders gebruiken. Meer nog: volgens recent onderzoek van AXA Partners gelooft 57% dat digitale oplossing hen kunnen helpen om langer thuis te wonen

De zilveren generatie: tuk op thuis

Laat ons even inzoomen op die thuiswonende 80-plussers. In België stijgt dat aantal de komende tien jaar met 20%.Deze zogenaamde ‘zilveren generatie’ is erg gesteld zijn op haar oude vertrouwde omgeving. Maar liefst 96% van de Belgische senioren wil zo lang mogelijk comfortabel thuis wonen en zien een verhuis naar het woonzorgcentrum niet zitten. Niet alleen omwille van de recente coronacrisis, maar ook omdat ze vrezen er aan zelfstandigheid, privacy en levenskwaliteit in te boeten.

Dat het woonzorgcentrum niet lonkt, is begrijpelijk, maar tot een hoge leeftijd comfortabel thuis wonen is daarom nog niet evident. De helft van de thuiswonende senioren heeft moeite met klusjes in huis, poetsen of boodschappen doen, toont het onderzoek van AXA Partners. Daarvoor moeten ze vaak de hulp van hun familie en omgeving inschakelen. En hoe ouder zij worden, hoe groter de belasting voor hun vaak overbevraagde netwerk wordt.

Aging in place

Zowel hun familie als senioren zijn dus vragende partij voor een grotere en - vooral - bredere ondersteuning aan huis. De Global Age-Friendly Cities Guide van de WHO moedigt dan ook organisaties aan om diensten en producten te ontwikkelen die dit. Aging in place mogelijk maken. Denk daarbij aan alles wat oudere senioren toelaat om comfortabel en zelfredzaam thuis te wonen en betrokken te blijven bij hun buurtleven. Bedrijven die deze nood onderkennen, en er innovatieve oplossingen voor te bieden - over de klassieke, eigen productgrenzen heen - helpen daarmee niet alleen hun oudere klanten. Zij krijgen ook een voetje voor bij hun familie of naasten.

Seniorvriendelijke services

Vanuit dit oogpunt ontwikkelde AXA Partners een modulair Silver Care assistentiepakket. Dat biedt bedrijven de mogelijkheid om hun producten of services snel uit te breiden met een assistentiepakket en een ondersteunend netwerk dat al volledig op punt staat. Enkele voorbeelden.

• Zorgverlener (digitaal) aan huis
    Door hun verminderde mobiliteit zijn raadplegingen bij de arts voor de oudste leeftijdsgroep vaak moeilijker. En ook de zelfzorg kan daardoor in het gedrang komen. Een verpleger, sociaal assistent of opvang aan huis kunnen soelaas bieden. Daarnaast kan digitale technologie de zorgdiensten aan huis verrijken: digitale raadplegingen met een arts of psycholoog, online opvolging van chronische patiënten of virtueel voedingsadvies, een eerstelijns alarmdienst … Deze 24/7 teleconsultatie-oplossing uit het Silver Care-pakket van AXA Partners kan bijvoorbeeld aan een verzekering, bankkaart gekoppeld worden.
  • Hulp in en om het huis.
    Haast de helft van de bevraagde senioren heeft moeite met huishoudelijke taken. Maar ook lopen en de trap nemen is niet altijd evident. Senioren zouden dus erg verguld zijn met oplossingen die hun dagelijkse leven makkelijker maken. Een thuisleverdienst of  boodschappenservice zijn voor de hand liggende diensten. Maar een vakman of klusjesdienst die 24/7 interventies levert, kleine aanpassingen aan huis doet of de verwarming onderhoudt, is goud waard.
  • Kookhulp.
    Koken doet 17% van senioren alsmaar minder. Een kwart van de ouderen roert nog zelf in de potten, maar doet toch graag een beroep op alternatieven als eten afhalen (46%), kant-en-klare maaltijden uit de supermarkt (47%) of familie en vrienden die eten brengen of koken (23%). Met een maaltijdenservice verlicht u het leven van hun naasten en van henzelf.

Vragen over de survey rond de senioren, hun uitdagingen en noden? Meer weten over het SIlver Care pakket en hoe u er uw aanbod mee verrijkt? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.