Mondiale onrust heeft een enorme impact op uw klanten. Zo helpt u hen.

Klimaatverandering, energiecrisis, de economische naweeën van de pandemie, cybercriminaliteit, de oorlog met Rusland … Wereldwijd heerst er onrust op meerdere fronten. Die heeft een impact op hoe uw klanten consumeren. Ontdek wat zij van u verwachten en hoe u uw aanbod daarop afstemt.

Wereldwijde risico’s baren uw klanten zorgen

Jaarlijks polst AXA Group met zijn emerging risks-onderzoek naar wat de wereldwijde risico’s die een zware en langdurige negatieve impact op meerdere landen en/of industrieën hebben. Die risico’s hebben ook een impact in de huiskamer van uw klanten: ze beïnvloeden hoe zij denken en consumeren. Maar vooral: aan welke merken of bedrijven ze hun vertrouwen geven.

Wereldwijd geloven consumenten er alsmaar minder in dat overheden duurzame oplossingen brengen. In plaats daarvan kijken ze naar bedrijven om de wereldwijde uitdagingen aan te gaan. Ondernemingen zijn daadkrachtiger en hebben de mensen én middelen om een echte oplossing te leveren. Uit het Future Risks Report 2022 blijkt dat bijna 70% van het grote publiek gelooft dat verzekeraars een belangrijke rol zullen spelen bij het beperken van toekomstige risico's.

In dit artikel focussen we op 3 risico’s die mondiaal het meeste onrust baren: de klimaatverandering, economische crisis en de energiecrisis. U leest hoe u uw klanten kunt ondersteunen bij deze uitdagingen en welke oplossingen AXA Partners biedt die relevant zijn voor uw klanten.

Leestip: Future Risks Report 2022: Climate change has become the number one concern around the world

Risico 1: Klimaatverandering
Maak duurzame keuzes makkelijk.

Overstromingen, hittegolven, bosbranden … de jongste jaren ondervonden we de verwoestende gevolgen van de klimaatverandering aan den lijve. Hoezeer uw klanten hiervan de dupe zijn, was pijnlijk duidelijk bij de overstromingen in de zomer van 2021.

Zowel deskundigen (86%) als het grote publiek (80%) maken zich grote zorgen over natuurrampen.

Wereldwijd zitten deskundigen klimaatverandering unaniem op nummer 1 in de lijst van risico's. En dat, voor het eerst sinds AXA Group met zijn jaarlijkse emerging risks-onderzoek begon negen jaar geleden. Zowel deskundigen (86%) als het grote publiek (80%) maken zich grote zorgen over natuurrampen zoals overstromingen, hittegolven, stormen, stijgende zeeniveau die een tastbare impact hebben op hun fysieke leven.

Jongeren zien klimaatverandering al jaren als grootste risico. Ze willen dat de bedrijfswereld de verantwoordelijkheid opneemt voor een broodnodige energietransitie. Zij zetten vervuiling dan ook op de derde plaats en natuurlijke hulpbronnen en biodiversiteit risico's op de vijfde plaats van hun top vijf.

• Uw uitdaging.
    Consumenten kijken naar u om de klimaatcrisis terug te dringen. Ze verwachten dat bedrijven duurzamer ondernemen, werken, produceren en verdelen: van CO2-uitstoot en plastic verminderen tot bedrijfsfietsen aanbieden. Ze willen dat de bedrijfswereld garantie biedt op verantwoorde consumptie maar hen ook sneller en beter (financieel) ondersteunt als ze het slachtoffer zijn van klimaatrampen. Om dat te bereiken moet de particuliere sector de klimaatagenda mee bepalen en samen met de publieke werken aan nieuwe oplossingen.

• Uw opportuniteit.
    Verzekeraars en overheden moeten samen de wetgeving over klimaatrampen herdenken. Zo delen ze de risico’s bij natuurrampen en zorgen ze de consument niet in de kou blijft staan. En kunnen verzekeraars duurzame of sociaal verantwoorde verzekeringen en assistenties aanbieden, ondanks de vele onbekende variabelen en risico's.

• Voorbeeld(en).
    Koppel voordelen aan producten die het duurzame consumptiegedrag van uw klanten bevestigen en ondersteunen. AXA Partners ontwikkelde een all-in fietsverzekering met hulpverlening voor fietsen, e-bikes en pedelecs. Die integreert u naadloos in een jongerenbetaalkaart of groepsverzekering. Voor eigenaars van een groene verwarmingsketel of zonnepanelen biedt een onderhoudsdienst zoals Heating Maintenance-service of een 24/7-hersteldienst zoals Emergency@Home absolute gemoedsrust.

Risico 2: Economische crisis
Bescherm de levensstandaard.

Het had het jaar van de normalisatie na de pandemie moeten worden. In plaats daarvan werd 2022 het jaar waarin oorlog uitbrak in Europa, de energieprijzen nog verder stegen en de inflatie de pan uit rees wat de veerkracht van een al broze samenleving wereldwijd nog meer onder druk zette.

In AXA’s recente Future Risks Report zetten bevraagde deskundigen voor het eerst economische risico's in hun top tien. Ook sociale spanningen staan plotsklaps op de zesde plaats. Niet verwonderlijk: de economische crisis vergroot de sociale ongelijkheid en voedt de bezorgdheid over sociale spanningen. De COVID19-pandemie had de koopkracht al serieus verzwakt en de kloof tussen arm en rijk verbreed. De Wereldbank schat dat de rijkste 20% van de wereldbevolking de helft van hun verliezen al in 2021 had goedgemaakt, terwijl de armste 20% hun inkomen met 5% zag dalen.

Het World Economic Forum (WEF) noemt de traumatische stijging van levenskosten een van de vijf risico’s die post-COVID wereldwijd de grootste impact hebben. Tegen 2030 zullen naar verwachting 51 miljoen meer mensen in extreme armoede leven dan voor de pandemie. Huishoudens vrezen dat ze essentiële zaken als voedsel en energie niet meer zullen kunnen betalen. Ze maken zich zorgen over hun toekomst, en willen geen persoonlijke en professionele risico's nemen of grote aankopen doen. Voeg daarbij de huidige inflatie, waarbij consumptiegoederen alsmaar duurder worden en de oorlog in Oekraïne, en je hebt hét recept voor een levensinkomencrisis.

• Uw uitdaging.
    De stijging van de leef- en energiekosten hakt er ook bij gezinnen in België stevig in. Tweeverdieners met een keurig inkomen krijgen het lastiger om de maandelijkse nutsfacturen te betalen. Deze woelige tijden doen mensen naar meer zekerheid verlangen. Van organisaties als de uwe verwachten ze de garantie dat hun veiligheid en gezondheid niet in het gedrang komen en dat ze hun oude levensstijl kunnen handhaven.

• Uw opportuniteit.
    Bedrijven bieden best oplossingen die de gemoedsrust en de koopkracht van hun klanten inherent verzekeren. En die hen garanderen dat hun gezinsbudget en levenskwaliteit niet onder druk staat. Zo wordt u het vangnet dat uw klanten nodig hebben en verzekert u zich van hun trouw.

• Voorbeeld(en).
    AXA Partners ontwikkelde Bill Protection, een verzekering die de levensstijl van uw klanten beschermt. Ze garandeert dat u maandelijks bepaalde facturen van uw klanten betaalt, wanneer die onverwacht ziek of werkloos worden. Die verzekering neemt u in uw energiecontract of creditcard op.

Risico 3: Energiecrisis
Help uw klanten energie-onafhankelijk worden.

Sinds de tweede helft van 2021 gaan de energieprijzen wereldwijd in stijgende lijn, een tendens die door Russische invasie van Oekraïne nog versterkt werd. Geen wonder dat ruim 60% van de bevraagde Europeanen energierisico’s op de derde plaats zetten. Ze zijn benauwd dat prijzen blijven stijgen en dat de energietoevoer naar de EU door de oorlog in het gedrang komt.

Ruim 60% van de bevraagde Europeanen zet energierisico’s op de derde plaats.

Meer dan ooit schakelen consumenten dan ook over naar groene energiebronnen als warmtepompen en zonnepanelen. Ze willen een milieuvriendelijk en voordelig alternatief voor fossiele brandstoffen én ze willen niet langer afhankelijk zijn energieleveranciers.

• Uw uitdaging.
    Doorgrond het concept en de technologie achter alternatieve energiebronnen en ontdek waar u meerwaarde kunt bieden. Want wie zijn klanten beschermt tegen te hoge energiefacturen met goede en transparante tarifering, heeft een voetje voor. Wie hen bovendien relevante oplossingen, assistentie en moeiteloos comfort biedt, ligt tien passen voor op de concurrentie.

• Uw Opportuniteit.
    Bescherm uw klanten tegen de gevolgen van de energiecrisis. Help hen te bezuinigen op verwarmingskosten. Houd hun (alternatieve) verwarmingsinstallatie in topconditie zodat die langer efficiënt en energiezuinig werkt. Of moedig hun overstap naar groene energie aan en zorg dat ze hun eigen energieleverancier kunnen worden.

• Voorbeeld(en).
    Garandeer bijvoorbeeld dat eigenaars – ook bij slecht weer – het volle rendement uit hun zonnepanelen halen. De Solar Panel Solution-verzekering stort een compensatie op de rekening van uw klanten, telkens als de zon minder dan gemiddeld schijnt en de panelen minder energie produceren dan normaal. En dit automatisch, zonder enige menselijke tussenkomst. Een jaarlijks onderhoud of een 24/7-hersteldienst zoals Emergency@Home die u in uw energiecontract, creditcard of schuldsaldoverzekering opneemt, zorgt dan weer dat de installatie van uw klanten langer energiezuinig werkt.

Wilt u meer weten over deze en andere oplossingen? Of wilt u met een van onze adviseurs vrijblijvend van gedachten wisselen over hoe u uw klanten helpt om de wereldwijde risico’s het hoofd te bieden? Neem gerust contact met ons op.

Bronnen