De reissector verandert snel en ook de wensen van reizigers veranderen mee. Van meer avontuurlijke bestemmingen tot de impact van klimaatverandering, reizigers passen hun keuzes aan om unieke ervaringen op te doen. Joeri Mariën, Sales- en Marketingdirecteur bij AXA Partners Benelux, deelt de nieuwste trends en hoe reisverzekeringen zich hierop aanpassen.

De wereld verandert constant en de reissector is zeker geen uitzondering. Wat zijn volgens jou de drie belangrijkste trends?

‘Hoewel de vraag naar all-in strandvakanties hoog blijft, is er een duidelijke verschuiving naar meer avontuurlijke alternatieven. Reizigers willen zich onderdompelen in lokale culturen die ver afstaan van hun dagelijkse realiteit. Zeker jongere generaties willen de wereld ontdekken en zoveel mogelijk onbekende paden bewandelen op zoek naar unieke ervaringen.

Steden zoals Dubrovnik en Venetië hebben genoeg van het massatoerisme en nemen maatregelen om het aantal bezoekers te beperken. Daarnaast groeit de groep reizigers die dit soort bestemmingen bewust vermijdt. Zij zoeken naar vergelijkbare bestemmingen, maar minder bekende alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan het prachtige, maar overvolle Brugge. Waarom in plaats daarvan geen dagje Gent overwegen?

Bovendien is in Europa ‘coolcation’ een belangrijk begrip geworden binnen de reissector. Reizigers proberen de hete zuidelijke regio’s te vermijden in de zomer en trekken naar koelere bestemmingen. Hierdoor wordt Scandinavië een steeds aantrekkelijkere regio voor toeristen, en dit het hele jaar door. Dit is duidelijk een effect van de klimaatverandering.’

Hierop verdergaand, zijn er andere verschuivingen veroorzaakt door de klimaatverandering die een duidelijke impact hebben op het gedrag van de reiziger?

‘Het aantal natuurrampen blijft wereldwijd stijgen, en helaas blijft ook Europa niet gespaard. Met een hogere kans op orkanen, overstromingen en bosbranden, die vaak ook in intensiteit toenemen, wordt reizen risicovoller. We zien dan ook heel duidelijk in de cijfers dat bepaalde regio’s bewust vermeden worden en er naar alternatieven gezocht wordt. Bovendien wordt er meer geïnvesteerd in een reisverzekering die de nodige gemoedsrust geeft om te reizen.

Een tweede element in verband met klimaatverandering is de perceptie rond regio’s die we traditioneel als winter- of skibestemmingen beschouwen. Zij zien jaar na jaar de sneeuwkwaliteit dalen, waardoor de toevoeging van kunstmatige sneeuw noodzakelijk is geworden. Dit is echter op lange termijn niet houdbaar, waardoor zij genoodzaakt zijn zich te herpositioneren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan campagnes om lente- en zomervakanties in de bergen aan te moedigen bij wandelaars.’

Hoe kunnen reisverzekeringen beter worden afgestemd op de veranderende reisgewoonten en verwachtingen van consumenten?

‘AXA Partners Benelux doet jaarlijks veel onderzoek naar het gedrag van consumenten om onze producten zo relevant mogelijk te maken. Hiervoor werken we samen met onze partners, maar ook met de andere landen waarin AXA Partners actief is, om ons verzekeringsaanbod verder te optimaliseren. Het gaat dan zowel over de aanpassing van bestaande producten als het lanceren van nieuwe waarbij ‘value for money’ centraal staat.

Een voorbeeld hiervan is het aanbieden van duurzame alternatieven waarbij reizigers de keuze hebben om al dan niet bij te dragen aan een project. Op deze manier willen we helpen de reissector duurzamer te maken, zonder reizigers te verplichten hun negatieve impact op het klimaat te beperken. Het gaat dan bijvoorbeeld om het steunen van boomplantprojecten of het verwijderen van plastic uit onze oceanen. Dit is momenteel een pilotproject van AXA Partners in Italië, en zodra dit goed functioneert, zal het ook in andere landen beschikbaar worden.’

Wat verwachten reizigers momenteel van hun reisverzekering?

‘Aangezien reizigers steeds vaker op zoek gaan naar unieke ervaringen en hierdoor geen ‘standaard’ reis boeken, zijn hun behoeften en verwachtingen ten opzichte van een reisverzekering steeds uiteenlopender. Er wordt dan ook steeds vaker een soort menu aan de consument aangeboden, waarbij die zelf kan aangeven welke verzekering hij wenst, voor welk bedrag en voor welke periode. De consument verwacht dat deze via gemakkelijk te gebruiken digitale platformen overal en altijd beschikbaar is. Voor het indienen van een claim geldt hetzelfde. Ze willen een eenvoudige en snelle tool om de aanvraag in te dienen en die toelaat deze 24/7 te raadplegen en verder op te volgen. AXA Partners gaat echter nog een stap verder. Door onze producten te bundelen met die van onze partners stijgt de waarde voor de consument, en dit op een kostenefficiënte manier. Bovendien zijn deze volledig geïntegreerd in de customer journey voor een optimale klantervaring, zowel bij de aanvraag als bij het indienen van een claim.’

Hoe kunnen reisagenten reisverzekeringen presenteren als een onmisbaar onderdeel van de reis, zonder dat dit als een ‘extra verkoop’ aanvoelt?

‘Het is voor ons belangrijk dat een reisverzekering vertrekt vanuit de behoefte van de consument. In Nederland hebben reizigers vaak een reisverzekering op lange termijn, maar deze dekt meestal minder dan wat de consument denkt. Sommige van onze partners hebben kantoren met reisagenten die samen met de klant kunnen bekijken wat ze wensen op te nemen en wat daadwerkelijk al in hun polis is opgenomen. Uit dat gesprek zal dan blijken of een aanvullende verzekering al dan niet waardevol is. Voor onze partners die volledig digitaal werken, is de situatie natuurlijk anders. Hierbij proberen we de reisverzekering zoveel mogelijk in de digitale flow op te nemen met de informatie die de klant op dat moment nodig heeft om een doordachte keuze te maken. Hierbij wordt altijd uitgegaan van de behoefte van de klant en proberen we met een reisverzekering zoveel mogelijk waarde te creëren voor een optimale gemoedsrust.’

Wat zijn de belangrijkste selectiecriteria bij het afsluiten van een reisverzekering?

‘In de zomer van 2024 heeft AXA Partners een onderzoek gedaan onder 2000 Belgen en 2000 Nederlanders. Hieruit bleek dat de belangrijkste elementen bij de selectie van een reisverzekering de gedekte risico’s waren, gevolgd door de prijs. In Nederland kwam er echter nog een ander selectiecriterium naar voren, waarbij 42% van de respondenten aangaf dat de reputatie van de verzekeraar een doorslaggevende factor is.

Hieruit kunnen we duidelijk afleiden dat reizigers van hun reisverzekering verwachten dat deze een breed scala aan risico’s dekt en dit op een kostenefficiënte manier. Waarde bieden als verzekeraar met als ultieme doel gemoedsrust creëren staat dus centraal. Vertrouwen dat je effectief geholpen wordt wanneer het noodlot toeslaat, is hierbij cruciaal. Met activiteiten over de hele wereld en jarenlange ervaring binnen de verzekeringssector kan AXA Partners dat vertrouwen bieden aan haar partners en de eindklant.’

Joeri Mariën

Joeri Mariën

Sales & Marketing Director AXA Partners Benelux

"Te veel reizende Belgen vertrekken zonder de juiste reisverzekering, terwijl een ongeluk op vakantie niet alleen fysieke, maar ook financiële zorgen kan opleveren. Wacht dus niet tot het te laat is want anders stel je je bloot aan enorme financiële risico’s en kan een weekje skivakantie je jaren later nog steeds financieel achtervolgen. Dat kan niet de bedoeling zijn.”