Van verzekering naar waardevolle ondersteuning bij ziekte of overlijden

Wanneer het leven een onverwachte wending neemt, is praktische hulp vaak onmisbaar als financiële ondersteuning. AXA Partners en Cares Assistance bundelden daarom hun expertise om gezinnen bij een overlijden of zware ziekte bij te staan met een aanbod dat even uniek als waardevol is, met het product ‘Vital Care’. Marnic Vandenbroucke (Managing Director van Cares Assistance) en Patrick Reusens (Business Development & Partnership Manager bij AXA Partners Benelux) delen hun inzichten over hoe deze samenwerking tot stand kwam.

Waar komt het idee voor Cares Assistance vandaan en welke visie zit erachter?

Marnic Vandenbroucke (Cares Assistance) : “Toen ik nog als makelaar werkte, voelde ik dat we soms tekortschoten wanneer we klanten enkel financieel ondersteunden in de zwaarste periodes van hun leven. Uiteraard is geld belangrijk, maar het biedt in eerste instantie weinig houvast als iemand een zware diagnose krijgt of overlijdt. Op zo’n moment hebben mensen praktische hulp nodig, iemand die hen bij de hand neemt in de emotionele en administratieve rollercoaster die volgt. Vanuit dat idee is Cares Assistance ontstaan. Aanvankelijk boden we onze service alleen aan bij een overlijden, maar nu is hij ook beschikbaar wanneer iemand ernstig ziek wordt.

Waarom ondersteunt AXA Partners dit concept?

Patrick Reusens (AXA Partners ): “Het concept past naadloos binnen de ‘from payer to partner’-strategie van AXA Group. We begrijpen dat echte meerwaarde voor klanten vooral ontstaat door kwalitatieve ondersteuning. Daarom zetten we in op maximale toegevoegde waarde. Innovatie speelt hierin een sleutelrol, en precies daarom hadden we vanaf het eerste moment volop vertrouwen in het idee van Cares Assistance.”

“Echte meerwaarde voor klanten ontstaat vooral door kwalitatieve ondersteuning.”

Patrick Reusens - Business Development & Partnership Manager bij AXA Partners Benelux

Waarom koos Cares Assistance ervoor in zee te gaan met AXA Partners?

Marnic: “Het gerenommeerde AXA-merk schept vertrouwen. Klanten weten dat ze kiezen voor een betrouwbaar product met solide garanties. Daarnaast delen AXA Partners en Cares Assistance dezelfde kernwaarden en bouwen we voort op een jarenlange samenwerking. Dit resulteert in een constante, hoogwaardige service voor onze klanten.”

Hulpverlening bij overlijden is niet nieuw. En als je ziek wordt, kan je via je hospitalisatieverzekering ook rekenen op praktische ondersteuning. Wat is er zo bijzonder aan de value proposition van Cares Assistance?

Marnic : “Klanten een uurtje wegwijs maken en hen dan verder alles alleen laten oplossen? Dat is niet hoe wij werken. Typisch aan een diagnose of overlijden is dat vragen en onzekerheden geleidelijk opduiken. Daarom blijven wij in de uren, dagen en zelfs weken erna steun bieden. Met mentale bijstand en praktische hulp bij administratieve, financiële en juridische vragen helpen we onze klanten, stap voor stap. Werkgever verwittigen, huishoudhulp organiseren of gesprekken met de bank, Cares Assistance biedt een uitgebreid dienstenpakket dat écht het verschil maakt.

Neem nu het voorbeeld van een overlijden. Binnen twee uur na een overlijden neemt onze care manager contact op met de nabestaanden om hun behoeften in kaart te brengen. Maar daar stopt het niet. Onze klanten kunnen rekenen op heel wat interventies, verspreid over het eerste jaar.”

Jullie dienstverlening kan zelfs al voor het overlijden starten. Leg dat eens uit.

Marnic : “Zodra iemand de diagnose krijgt dat palliatieve zorg nodig is, kunnen we de ondersteuning inderdaad meteen opstarten. De begeleiding in deze fase zorgt voor een enorme gemoedsrust.”

Waarin schuilt het innovatieve karakter en de meerwaarde van dit product?

Marnic: Onze services brengen rust in situaties waarin alles op z’n kop staat. Een overlijden of zware ziekte dringt door tot in de kleinste aspecten van het leven: wie vangt de kinderen en de huisdieren op? Is dit wel de juiste behandeling voor mij? Hoe moeten we de rekeningen blijven betalen? Bij wie kan ik mijn hart luchten zonder mijn familie extra te belasten? We nemen dit soort onzekerheden weg met een service die langdurig, effectief en persoonlijk is.”

Cares Assistance vind je alleen bij erkende verzekeringsmakelaars. Waarom die exclusiviteit?

Marnic : “Een topproduct vraagt om deskundige adviseurs. Onze oplossing is misschien niet de goedkoopste of de meest bekende, maar wel de meest uitgebreide. Het onderscheid zit in de nuances, de kleine lettertjes die het grote verschil maken. En wie anders dan de makelaar kan dat helder overbrengen aan zijn klanten? Niet voor niets geven gespecialiseerde aanbieders van rechtsbijstands- en hospitalisatieverzekeringen de voorkeur aan samenwerking met makelaars. Hun expertise en het vertrouwen dat zij genieten, zijn cruciaal voor het succes van onze producten.”

“Dit innovatieve product combineert financiële zekerheid met hoogwaardige praktische ondersteuning, precies op de momenten die er het meest toe doen. We zien deze service als een sterke schakel binnen onze bredere strategie om van verzekeraar naar zorgpartner te evolueren."

Joeri Mariën - Sales en Marketing Directeur bij AXA Partners Benelux

Hoe ervaar je de samenwerking tussen AXA Partners en Cares Assistance?

Marnic : “AXA Partners was vanaf het begin volledig mee in onze ambitie om van dit vernieuwende concept de absolute benchmark te maken. Ze denken buiten de gebaande paden en durven écht te innoveren. Bovendien hadden ze vertrouwen in ons als partner, in onze inzichten en marktkennis.”

Patrick : “Onze samenwerking draait om kruisbestuiving en co-creatie. Cares Assistance geeft aan wat nodig is, wij zoeken uit hoe we dat kunnen realiseren én naar een hoger niveau kunnen tillen. Dat betekent soms dat we binnen ons ecosysteem op zoek gaan naar gespecialiseerde externe partners die ons helpen om de eindklant de best mogelijke service te bieden.”

Marnic : “Precies dat is een grote troef van AXA Partners: ze schakelen expertise van buitenaf in als dat de kwaliteit ten goede komt. Zo werken we samen met de ervaren sociaal assistenten en psychologen van Pobos, met wie we duidelijke afspraken hebben over responstijd en kwaliteit. Want op de momenten dat klanten ons nodig hebben, zijn niet alleen deskundigheid en efficiëntie belangrijk, maar ook empathie en een menselijke aanpak.”

Welke toegevoegde waarde heeft AXA Partners voor Cares Assistance?

Marnic : “Een sterk merk als AXA tilt onze naambekendheid en geloofwaardigheid naar een hoger niveau. Maar wat voor mij écht telt, is dat zij ons helpen onze belofte aan klanten waar te maken. Dankzij deze samenwerking kunnen we hen doorheen het hele hulpverleningstraject de best mogelijke service bieden.”

Patrick : “Dankzij ons sterk partnership kunnen we services én financiële bescherming aanbieden op momenten dat dit er voor de klanten het meest toe doet.”

Ontdek meer over dit innovatieve product