Dit jaar vond de Europese Mobiliteitsweek plaats van 16 tot en met 22 september. Het ideale moment om het bewustzijn te vergroten over het belang van de juiste verzekering onderweg. Uit nieuwe berekeningen van AXA Partners Benelux blijkt dat zo’n 25-30% van de bijstandsgevallen die de afgelopen maanden werden behandeld, vermeden hadden kunnen worden met de juiste preventieve maatregelen. Van de 7000 dossiers die AXA Partners Benelux behandelde tussen juli en augustus, was 15% gelinkt aan een probleem met de batterij, en 33% had betrekking op panne.

We zien dat de elektrificatie van ons wagenpark zich ook doortrekt in bijstandsdossiers. We zien opvallend meer gevallen van batterij- of oplaadproblemen gelinkt aan elektrische of hybride auto’s. Daarnaast merken we ook dat autobestuurders nog te weinig aan de slag gaan met preventieve maatregelen om hun auto te beschermen tegen panne of andere problemen.

Aurélie Neufkens, Chief Operating Officer

In België zien we een duidelijke evolutie binnen mobiliteit. Enerzijds versnelt de elektrificatie met steeds meer nieuwe elektrische of hybride autoverkopen, voornamelijk in stedelijke centra zoals Brussel, Antwerpen en Gent. Anderzijds denken jongere generatie duidelijk anders over mobiliteit. Ze hechten minder belang aan het bezitten van een eigen auto en staan positief tegenover gedeelde oplossingen zoals autodelen, deelfietsen en e-scooters.

Deze verschuiving creëert zowel kansen als uitdagingen. Hoewel onze mobiliteitstransitie minder snel verloopt als de Scandinavische landen of Nederland, ligt België duidelijk voor op markten in Zuid- en Oost-Europa als het gaat om de adoptie van elektrische voertuigen. Voor verzekeraars betekent dit nieuwe mobiliteitslandschap dat ze meer assistentiegevallen gerelateerd aan elektrische auto's moeten afhandelen, vooral bij batterij- of oplaadproblemen, terwijl ze ook flexibele verzekeringsoplossingen ontwikkelen die inspelen op de groeiende vraag naar gedeelde en multimodale mobiliteit.

AXA Partners Benelux dook in de cijfers van afgelopen zomer en zo’n 7000 dossiers hadden betrekking tot voertuigen die onderweg bijstand nodig hadden. 28% had betrekking op een ongeval, 15% was gelinkt aan een probleem met de batterij, 22% had een lekke band en 33% stond in panne. De resterende 2% ging over verloren sleutels, een tekort aan brandstof en diefstal. De verdeling is quasi identiek voor juli en augustus, en geeft een duidelijk beeld waarom men voornamelijk beroep doet op AXA Partners bij problemen onderweg.

Hoewel een ongeluk onderweg iedereen kan overkomen, berekende AXA Partners dat 25 tot 30 procent van de bijstandsgevallen voorkomen had kunnen worden met de juiste preventieve maatregelen. Bovendien rapporteren klanten die regelmatig preventieadvies ontvangen, gaande van pushmeldingen tot seizoensgebonden controleherinneringen, 10 tot 15% minder bijstandsoproepen per jaar. Met deze tips helpen we je alvast op weg:

1. Controleer je voertuig voor vertrek

Je dient je voertuig natuurlijk niet elke dag na te kijken, maar maandelijks wordt over het algemeen ten stelligste aangeraden. Controleer hierbij zeker de bandenspanning en weet dat goed onderhouden banden zorgen voor betere grip en minder brandstofverbruik. Check de werking van je verlichting, zorg ervoor dat de wissers in goede staat zijn en de ruitenvloeistof is aangevuld.  Neem een reservewiel of reparatiekit mee en weet hoe je het moet gebruiken. Plan ook routinecontroles op de accu, dynamo, bougies, riemen en afdichtingen, vooral wanneer het zeer warm of net koud is.

2. Rij nooit met een lekke band

Rijden met een bandprobleem wordt nooit aanbevolen. Zelfs iets dat klein lijkt, kan snel uitmonden in een gevaarlijke klapband bij hoge snelheid. De veiligste optie is om te stoppen op een veilige locatie en direct de pechhulp te bellen. Als de auto is uitgerust met een bandenspanning-controlesysteem, moet de bestuurder onmiddellijk reageren zodra de waarschuwing verschijnt. Preventie kan de meeste van deze incidenten voorkomen met regelmatige controle van de bandenspanning en een extra inspectie voor lange ritten of tijdens extreem weer.

3. Toegestane gewicht

Het overschrijden van het toegestane gewicht is een van de meest onderschatte gevaren. Voertuigen die te zwaar zijn, worden instabiel, vooral op steile heuvels of bij het remmen bergafwaarts. De banden slijten veel sneller en kunnen onder de belasting explode­ren, terwijl de remmen mogelijk minder efficiënt worden. Het risico op ongevallen neemt hierdoor sterk toe, en in sommige gevallen kunnen verzekeraars de dekking zelfs weigeren als overbelasting wordt vastgesteld op het moment van een incident. De veiligste aanpak is om het voertuig voor vertrek te wegen — een service die bij veel garages of tankstations beschikbaar is — en onnodige lading te vermijden. Het respecteren van de wettelijke toegestane massa zorgt voor zowel veiligheid als voortdurende dekking.

4. Mobilhomes & caravans
Mobilhomes en caravans zijn bijzonder gevoelig voor gewicht en onderhoud. Vanwege hun grootte en laadvermogen leggen ze extra belasting op de motor, remmen en banden. De meest voorkomende risico’s, zijn overbelasting, slechte gewichtsverdeling en mechanische belasting tijdens lange afstanden. Dit kan leiden tot oververhitting, langere remweg, bandenschade of zelfs stabiliteitsproblemen bij sterke wind. Voor eigenaren is het essentieel om de officiële gewichtslimiet van het voertuig te respecteren, de bagage gelijkmatig te verdelen en het voertuig vóór de vakantieperiode te laten onderhouden. Vanuit een assistentieperspectief merken we vaak dat veel overbodige pechgevallen voorkomen hadden kunnen worden door deze eenvoudige controles uit te voeren. Bovendien is een speciaal transport vereist bij hulpverlening bij grotere modellen.

5. Elektrische voertuigen

Test regelmatig je batterij en vervang deze indien ze verouderd is. Plan routinecontroles van de batterij, dynamo, bougies, riemen en afdichtingen, vooral voor extreme seizoenen. Gebruik indien mogelijk beschutte of verwarmde laadstations. Verwijder altijd sneeuw, ijs of vocht uit de aansluiting en connector voordat je gaat laden. Houd rekening met langzamere oplaadsnelheden bij koud weer; plan extra tijd in. Regelmatig opladen wordt aanbevolen, en probeer te voorkomen dat je dicht bij 100% oplaadt, omdat overladen de meeste batterijen kan belasten. Zorg ook altijd voor een tweede oplaadlocatie voor het geval je eerste keuze bezet of defect is.

AXA Partners verwacht dat mobiliteit in België zal blijven evolueren richting elektrificatie, diversificatie en meer flexibele oplossingen. Het aantal elektrische en hybride auto’s zal verder toenemen, micro-mobiliteit en gedeelde voertuigen zullen terrein winnen, en seizoensgebonden reispatronen zullen de vraag naar hulpverlening blijven beïnvloeden. Deze evolutie brengt onvermijdelijk nieuwe soorten risico’s en assistentiegevallen met zich mee, van laadstoringen tot overbelaste caravans. Om hierop in te spelen, zet AXA Partners in op het versterken van hun expertise op het gebied van elektrische voertuigen en het uitbreiden van het netwerk van aanbieders die zich richten op deze nieuwe mobiliteitsoplossingen.

Preventie speelt hierbij een belangrijke rol met campagnes die bedoeld zijn om het aantal interventies te verminderen en een beter voertuigonderhoud te bevorderen.
Digitale innovatie staat centraal, met het gebruik van data en AI om gepersonaliseerd preventieadvies te geven en de hulpverlening te versnellen, wat zorgt voor een snellere en meer op maat gemaakte klantbeleving. Omdat mobiliteit steeds meer hybride wordt — met een combinatie van verbrandingsmotoren, EV’s, gedeelde mobiliteit en e-bikes — streeft AXA Partners Benelux ernaar voorop te lopen door bijstand, preventie en digitale tools verder te integreren. Deze aanpak bevordert niet alleen operationele efficiëntie, maar versterkt ook de klantloyaliteit.