
3 min. Lectuur
Risico’s voor de toekomst – inzichten uit de 10e Future Risks Survey van AXA
19 januari 2024
AI is voor veel mensen een black box: je stopt er data in, maar wat er daarna mee gebeurt, is vaak een raadsel. Als je begrijpt wat er precies gebeurt en hoe de machine slimmer wordt, dan kun je ook de mogelijkheden ervan zien.
Onder invloed van AI stijgt customer experience naar een nieuw level. “De consument zal minder vertrouwen hebben in merken en winkels, maar des te meer in een gebruiksvriendelijke interface zoals Alexa van Amazon”, zegt Steven Van Belleghem. Bedrijven kunnen zich daar maar beter goed bewust van zijn.
Het lijkt erop dat AI menselijke taken zal overnemen in de klantenservice, bij werving en selectie, in marketing en ga zo maar door. Welke taken blijven dan nog over voor de mens? Online Operations Manager Jeroen Voets stelt voor te focussen op creativiteit, strategisch inzicht, samenwerken en probleemoplossend vermogen. “Dat zijn zaken die lastiger door AI over te nemen zijn.”
“AI is een kans om een betere versie van de mensheid te maken”, zegt futurist James Whittaker, in een interview met RTL Z. “Op voorwaarde dat we het niet besmetten met onze vooroordelen, racisme en seksisme, want dan vergroten de machines onze slechte kanten alleen maar uit.”
Diezelfde Whittaker zegt dat AI kleine zaken kan aanpakken die ons leven een fractie makkelijker maken. Hij raadt ons echter aan om groot te dromen en AI in te zetten voor echt belangrijke dingen zoals de bestrijding van de opwarming van de aarde, een betere gezondheidszorg en beter onderwijs.
Heeft u al gehoord van PLEEZ? De persoonlijk assistent die alles voor u opzoekt, inplant, reserveert en zoveel meer. Nog sterker: PLEEZ combineert artificiële intelligentie en menselijke expertise waardoor de app helemaal naar uw voorkeuren afgestemd wordt. Dit allemaal via een simpele mobile app die uw klanten kunnen gebruiken in het dagelijkse leven of op reis.