Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale hulpmiddelen maken gezondheidszorg preventiever

De toekomst van de geneeskunde? Die is digitaal. Dankzij de laatste technologische ontwikkelingen vindt er nu een belangrijke shift plaats van curatieve zorg naar preventie, waarbij huisartsen hun patiënten liever gezond houden dan genezen.

afbeelding

Van verzorging naar preventie, coaching en advies

Nieuwe technologieën hebben de traditionele rol van huisartsen op zijn kop gezet: vandaag zijn ze ook gezondheidscoach en -adviseur. Een rol die ze perfect kunnen vervullen via virtuele raadplegingen, apps en zogenaamde wearables – smartwatches, slimme armbanden en patches die onze gezondheid voortdurend monitoren en de gegevens automatisch naar de huisarts in kwestie doorsturen. Die kan zijn patiënten vanop afstand nog beter en efficiënter opvolgen en ze doorverwijzen als dat nodig is. En dat loont zeker bij mensen met een chronische ziekte die regelmatig op afspraak moeten voor een controle, of mensen die tijdelijk in het buitenland verblijven.

Online teleconsultatie

Een virtuele doktersafspraak is de ideale oplossing voor opvolging bij chronische ziektes, maar ook voor een gewone consultatie. Wist u dat maar 20% van de patiënten in een volle wachtzaal echt ziek is? Met de overige 80% van de wachtenden is er niets dringends aan de hand: ze komen enkel op consultatie om hun gezondheidstoestand op te volgen. En dat zou perfect kunnen via teleconsultatie. Lees: via een videogesprek op een smartphone, tablet of laptop.

Belgen staan open voor de digitale huisarts

Ook in België staan meer en meer mensen open voor een digitale huisarts. Enkele cijfers uit een onderzoek van AXA Partners bewijzen het:

  • 66% van de Belgen heeft interesse in digitale gezondheidstoepassingen.
  • 64% van de Belgen staat open voor een onlineafspraak met de dokter.
  • Vooral gezinnen, jongvolwassenen en mensen die veel reizen zijn ervoor gewonnen.

In Frankrijk bestaat de digitale huisarts al vier jaar – dankzij de Teleconsultatie-service die AXA Partners voor haar B2B-klanten op punt zette. Hij is er beschikbaar voor vijf miljoen Fransen. De resultaten liegen er niet om:

  • 20.000 teleconsultaties per jaar.
  • 95% van de patiënten is tevreden over het onthaal en de diagnose.
  • 90% van hen wil opnieuw een consult bij de digitale huisarts.
  • 60% van de videogesprekken gebeurt buiten de openingsuren van dokterspraktijken.

 

afbeelding

Innovatieve oplossing voor minder werkverzuim

Teleconsultatie is een innovatieve service waarmee uw klanten gemakkelijk toegang krijgen tot eerstelijnsgezondheidszorg. Het maakt de huisarts van uw klanten niet overbodig, maar vult hem aan wanneer ze snel medische hulp of advies nodig hebben. Dankzij zo’n digitale consultatie zijn mensen snel gerustgesteld. Een werknemer die zich in de loop van de werkdag onwel voelt, doet vanuit een vergaderzaal een virtuele consultatie. Zo wint hij tijd en kan hij de inschatting maken of het nodig is huiswaarts te keren. Het is dus een snelle en makkelijke oplossing waarmee uw klanten het werkverzuim in hun bedrijf naar beneden halen.

afbeelding

Onlineafspraak met erkende arts

Maar hoe werkt dat nu precies, zo’n Teleconsultatie? Makkelijk: uw klanten bellen in, beantwoorden enkele vragen van een verpleegkundige en krijgen binnen de 30 minuten een afspraak met een arts. Dag en nacht, ook in het weekend. Op het uur dat ze zelf gekozen hebben, krijgen ze met een unieke toegangscode toegang tot een videogesprek. De arts geeft hun praktische raad of een diagnose, of verwijst hen door naar een specialist, huisarts of de spoeddiensten. Heeft de patiënt medicatie nodig? Dan krijgt hij het voorschrift meteen online doorgestuurd. Het verslag van de arts komt achteraf automatisch in het medische dossier van uw klanten terecht.

 

Pionier in teleconsultatie

De digitale huisarts is een ideale aanvulling op uw hospitalisatie- en andere verzekeringen. AXA Partners is de eerste maatschappij in België die de digitale huisarts aanbiedt. U kunt onze Teleconsultatie-service makkelijk toevoegen aan uw eigen aanbod naar uw klanten, of het aanbieden aan uw medewerkers via de hospitalisatieverzekering. Wij zorgen voor de technologie en de operationele services. Zo onderscheidt u zich als pionier met een werkelijk unieke service. En bindt u uw klanten aan uw merk. Ze winnen immers tijd en gemoedsrust, hoeven zich niet of veel minder te verplaatsen en krijgen overal ter wereld 24/7 hulp.

Wil u Teleconsultatie aan uw klanten aanbieden? Vraag ons gerust meer informatie.

Deel dit artikel