Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe (slecht) verzekerd suizen Belgen de skipiste af?

1 op de 2 Belgen vertrekt zonder reisverzekering op vakantie. Ze vertrouwen erop dat hun verplichte ziekteverzekering alle risico’s dekt. Niets is minder waar: die dekt enkel de medisch noodzakelijke verzorging. Omdat de risico’s van een skivakantie niet dezelfde zijn als die van een strandvakantie, zijn meer en andere services nodig die een gewone ziekteverzekering niet aanbiedt. Precies daar ligt een opportuniteit voor organisaties en bedrijven: consumenten de klantervaring bieden die ze zoeken door producten uit te breiden of te vernieuwen.

afbeelding

Skiongevallen duurste reisongevallen

Uit cijfers van de Franse Vereniging van Bergartsen blijkt dat de repatriëring vanuit skioorden piekt.

  • 8 op de 10 wintersportongevallen gebeuren op de piste.
  • In 2018 werden in Frankrijk meer dan 144.000 mensen verzorgd voor een ongeval tijdens hun skivakantie.
  • 57.500 van hen werden met een ziekenwagen afgevoerd, 1.450 met een helikopter. 85.050 gingen op eigen kracht naar de dokter.
  • 7.920 (5,5%) moesten in het ziekenhuis blijven.
  • 135.000 (94%) van alle gekwetsten moesten hun vakantie stopzetten en vroegtijdig terug naar huis keren.

Vaak krijgt zo’n skiongeval een onaangename financiële staart: opname in een privéziekenhuis, ongebruikte skipassen, niet kunnen genieten van lessen die vaak al betaald zijn. Een ongeval buiten de skipiste wordt niet gedekt door de meeste verzekeraars: het slachtoffer moet dan de kosten voor de reddingsactie, de repatriëring en de medische kosten uit eigen zak betalen. Die ongedekte kosten lopen snel op: een helikopter bijvoorbeeld kost algauw 4.500 euro per uur. Een heel zure pil voor die Belgische wintervakantiegangers die alleen op hun ziekteverzekering rekenen.

Veilig de piste op?

Maar als je naast je ziekteverzekering al een reisverzekering hebt, dekt die dan de risico’s van een wintervakantie? De ziekteverzekering dekt alleen medische kosten en komt enkel tussen in de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Australië. Een reisverzekering stopt vaak aan de grenzen van Europa en dekt niet altijd skiongevallen. Hoe zorg je er dan voor dat je klanten zonder zorgen op skivakantie gaan?

Complete verzekering voor skiërs en snowboarders

Klanten verwachten vandaag toegevoegde waarde – zeker van hun bank of verzekeraar. En die hoeft niet alleen in de digitale sfeer te liggen. Meer nog: de gepercipieerde meerwaarde ligt vaak in de positieve klantervaring die een bedrijf hen biedt. Een reisverzekering voor wintersporters uitbreiden op maat van hun ski- of snowboardvakantie is dan een schot in de roos.

Denk bijvoorbeeld aan de terugbetaling van ongebruikte skipassen en -lessen, vergoeding van opsporings- en reddingskosten en dekking van de 20% ongevallen die buiten de piste gebeuren. Koppel daaraan de 24/7-bijstand van een contactcenter dat de gestrande wintersporter opvangt, comfort biedt en ondersteunt tot het ongeval afgehandeld is. Bijvoorbeeld met advies of het mogelijk is om in een Belgisch ziekenhuis te opereren in plaats van in het vakantieland. Bied hem een onderscheidende gebruikerservaring aan: gemoedsrust dankzij een complete en actieve skiverzekering met een wereldwijde dekking.

afbeelding

 

Gemoedsrust voor de reiziger én de verzekeraar

De klantklare Ski Assistance-verzekering van AXA Partners met bijhorende bijstandsservice is een totale skiverzekering. Via whitelabeling biedt u deze onder uw eigen naam aan uw klanten aan – zonder dat u zich om het operationele luik hoeft te bekommeren. Dat organiseert AXA Partners volgens uw kwaliteitsstandaarden. Een win-winsituatie voor verzekeraars én skifanaten.

5 tips voor een vlotte start van je skivakantie

skitips
Deel dit artikel